نکته روز شماره 36- اینترنت، عامل توسعه کسب و کارها و اقتصاد
۱۳۹۳/۱۱/۲۰
مهم ترین اثر اینترنت بازسازی اقتصاد و فعالیتهای سنتی است. اینترنت قابلیتهای اساسی تغییر شکل اساسی در همة کسب و کارها را فراهم کرده که شامل تمامی اجزای زنجیره ارزش و انواع فعالیتها(و نه فقط شرکتهای آنلاین) میشود. این امر، شامل تغییرات عمدهای میشود که نه تنها در مورد نحوه خرید و فروش محصولات، بلکه همچنین در مورد چگونگی طراحی، تولید و توزیع محصولات و خدمات نیز بحث میکند. امروزه حتی یک کسب و کار کوچک هم میتواند با زنجیره تامین پویا کار کند که در سطح جغرافیایی وسیعی گسترده است و با نیروی کاری جهانی تجارت میکند. نتایج مطالعات در مورد طرحهای جهانی کوچک و متوسط نشان میدهد که 75% آثار اقتصادی اینترنت متعلق به شرکتهای سنتی بوده است که خود را نوعی از کاربران اینترنتی نمی دانستند. این کسب و کارها از تولید بیشتری که اینترنت فراهم می کند سود می برند. همچنین اینترنت میتواند به عنوان کاتالیزر یا واسطهای با قدرت برای فرآیند خلق مشاغل نقش داشته باشد. البته این صحیح میباشد که اینترنت باعث کهنه و بیارزش شدن بسیاری از مشاغل شده است. با این حال شواهد بسیاری نشان میدهند این فناوری به نوعی ایجاد کننده مشاغل زیادی است. تا زمانی که شرکتها کارکنانی(از مهندسان تا پرسنل فروش و خدمات) را استخدام میکنند تا محصولات و خدمات اینترنتی طراحی و تولید کنند، مشاغل به خودی خود در محیط اینترنت ایجاد میشوند. با این حال اینترنت به ایجاد مشاغل در زمینههای دیگر نیز کمک کرده است. به عنوان مثال در یک تجزیه و تحلیل از یک شرکت فرانسوی نشان داده شد، با اینکه اینترنت 500 هزار شغل را در طول 15 سال گذشته این بنگاه از بین برده، در عین حال 1.2 میلیون شغل جدید را به وجود آورده که به طور خالص میتوان گفت این رقم 2.4 شغل برای هر یک شغل از بین رفته است. این نتیجه گیری از طرف مطالعه جهانی مک کینزی نیز مورد تایید قرار گرفته که بیان میدارد برای هر شغل از بین رفته، 2.6 شغل فراهم شده است...