بنادر مناطق ویژه اقتصادی عبارتند از:
شهید رجایی،امام خمینی (ره)،بوشهر، امیر آباد، نوشهر، آستارا
بندر شهید رجایی
بندر در یک نگاه
منطقه ویژه
اقتصادی بندر شهید رجایی در شمال جزیره قشم و تنگه
هرمز و در فاصله 15 کیلومتری غربی شهر بندرعباس واقع شده است و با داشتن روابط
دریایی و مبادله کالا با بیش از 80 بندر معروف بین المللی ، بیش از یک سوم تجارت
دریایی ایران را پشتیبانی می کند.
دسترسی به آب های آزاد
جهان از طریق خلیج فارس ، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم ،
برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن و نزدیکی به بنادر حوزه خلیج فارس این بندر
را به پایگاهی راهبردی و منحصر بفرد تبدیل نموده است .
برخورداری از اراضی
پشتیبانی جهت واگذاری به سرمایه گذاران در راستای انجام فعالیت های پشتیبانی ،
صنعتی ، نفتی و خدماتی در قالب قراردادهای BOT ،BOOT ، اجاره کوتاه
مدت ، میان مدت و بلند مدت از پتانسیل ها و ظرفیت های منحصر به فرد این منطقه است
.
از دیگر مزایای این منطقه
می توان به ورود تجهیزات ، قطعات یدکی ، مواد اولیه و... بدون پرداخت سود و عوارض
گمرکی و همچنین معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه ویژه به داخل
کشور ( به میزان ارزش افزوده و ارزش مواد اولیه و قطعات داخلی بکار رفته در کالا )
اشاره کرد.
در حال حاضر بندر شهید رجایی قابلیت پهلودهی بزرگترین
کشتی های کانتینری نسل هفتم دنیا با آبخور 17.5 متر و ظرفیت بیش از 140 هزار تن DWT را دارد و باتعداد 20 دستگاه گنتریکرین
سوپرپست پاناماکس در حال ارائه خدمات است. ظرفیت سالیانه کانتینری بندر شهید رجایی
6 میلیون TEU میباشد
و با بهره برداری از فاز 3 که هم اکنون در حال تجهیز میباشد ، ظرفیت این بندر از
7/8 میلیون TEU افزایش
خواهد یافت .
مزایای
و ویژگی های منحصر بفرد
1-
برخورداری از
امتیازات مناطق ویژه اقتصادی .
2-
سازمان مدیریتی
مجرب و توانمند .
3-
وجود اراضی قابل
واگذاری برای فعالیتهای پشتیبانی ، صنعتی ، نفتی و خدماتی به صورت BOT
و BOOT و اجاره کوتاه
مدت ، میان مدت و بلند مدت .
4-
وجود ترمینالهای
اختصاصی کانتینری ، عمومی فرآورده های نفتی و معدنی .
5-
وجود اپراتورهای
توانمند نفتی ومالی از بخش خصوصی .
6-
آبخور مناسب در
نزدیکی اسکله ها و کانال .
7-
قرار گرفتن در
مسیرهای اصلی کریدورهای ترانزیتی شمال – جنوب و
غرب شرق .
8-
اتصال شبکه بین
المللی راه آهن و جاده تاریخی ابریشم .
9-
وجود شبکه بانکی
، بیمه ای گمرک ، استاندارد و ...
آزادی مشارکت برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی .
اولویت
ها و فرصت های سرمایه گذاری
1-احداث مرکز ارائه خدمات حمل و نقل درون بندری
2- احداث خطوط لوله
مشترک فراورده های نفتی بندر خلیج فارس
3- احداث مجتمع
مسافری و ایجاد اماکن تفریحی و گردشگری در بنادر نخل ناخدا ، هرمز و شهید حقانی
4- احداث زیر
ساختهای مورد نیاز اراضی موسوم به 2400 هکتاری
5-احداث مخازن جهت صادرات، ترانزیت و سوآپ فرآوردههای نفتی
تجهیزات دریایی
|
نوع تجهیز
|
ظرفیت
|
تعداد
|
نوع تجهیز
|
ظرفیت
|
تعداد
|
شناور بویه گذار
|
3300 اسب بخار
|
1
|
بارج مسطح
|
350 تن
|
1
|
شناور گارد
|
700 اسب بخار
|
4
|
بارج مقابله با آلودگی نفتی
|
500 تن
|
2
|
شناور راهنما بر
|
1600 اسب بخار
|
6
|
مینی لند کرفت
|
600 اسب بخار
|
2
|
شناور ناجی
|
2900 اسب بخار
|
7
|
لایروب
|
4000 متر مکعب
|
4
|
یدک کش
|
4400 اسب بخار
|
9
|
مولتی کت
|
600 اسب بخار
|
2
|
منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با وسعت 11044هکتار در شمال غربی خلیج فارس و درانتهای
آبراه خور موسی قراردارد. این آبراه بامتوسط عمق20متر، عرض250متر وطول 42 مایل
دریایی بستری آرام و مطمئن برای تردد انواع کشتیهای اقیانوس پیمای تجاری و نفتکش
را از مسیر خلیج فارس،تنگه هرمز،دریای عمان و اقیانوس هند به اقصی نقاط جهان فراهم
نموده است. با توجه به مزایای منحصر به فرد این بندر از جمله، نزدیکی به 70درصداز
مراکز مهم صنعتی و جمعیتی کشور، همجواری با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرامام،
نزدیکی به منطقه آزادتجاری اروند، قرارگرفتن در مسیر کریدور بینالمللی حمل و نقل
شمال – جنوب(NOSTRAC) وکریدور بینالمللی
حمل و نقل شرق -
غرب ، قرارگرفتن
در کوتاهترین و مطمئن ترین مسیر زمینی حمل کالا از کشورهای عراق،ترکیه،حوزه قفقاز
و آسیای میانه به کشورهای جنوب شرق آسیا، این بندر را به یکی از مهمترین مراکز
تجاری ایران و منطقه تبدیل کرده است .
منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با بهره گیری از
نیروی انسانی متخصص و پیشرفته ترین تجهیزات ویژه بندری و ساماندهی آن در قالب
ناوگان تجهیزات خشکی و دریایی ،توانایی ارائه خدمات به انواع
کالاها(کانتینری،غلات،فله ،کیسه ای ،متفرقه،موادنفتی،روغن مایع،موادمعدنی و
ساختمانی، پودرهای صنعتی و...) را دارد. شایان ذکر است این بندر دارای 140کیلومتر
خطوط داخلی راه آهن می باشد.
برخورداری از اراضی وسیع پشتیبانی ، تاسیسات و تجهیزات
زیربنایی ،40 پست اسکله فعال به طول تقریبی 7 کیلومتر و عمق متوسط 5/13متر
کاملترین مجموعه بندری را جهت ارائه خدمات به صاحبان کالا ،کشتی و سرمایه گذاران
قرار داده است. بطوریکه سالانه بیش از 30 درصد از حجم مبادلات تجاری کشور از طریق
این بندر انجام می گیرد .
بندر امام خمینی با ظرفیت پذیرش 55 میلیون تن کالا در سال
و همچنین دارا بودن سیلوهای غلات به ظرفیت سالانه 120.000 تن و بهره مندی از
ترمینال کانیتنری با ظرفیت 600.000 TEU از جمله بنادر اصلی کشور جمهوری اسلامی محسوب می گردد.
مزایای و ویژگی های منحصر بفرد
-
نزدیکترین بندر
جنوبی به مراکز صنعتی و جمعیتی کشور
-
موقعیت ممتاز
جغرافیایی، مطمئن ترین، مناسبترین و کوتاهترین پل ارتباطی با کشورهای حوزه قفقاز،
عراق، ترکیه و اروپای شرقی
-
اتصال به شبکه
بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی ایران و راه های اصلی ترانزیتی
-
ظرفیت تخلیه و
بارگیری تا 55 میلیون تن انواع کالهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی
-
برخورداری از
مزایا و تسهیلات قانونی مناطق ویژه اقتصادی بندری
-
واقع شدن در مسیر
ترانزیت کالا از کشورهای آسیای جنوب شرقی و کشورهای عراق، ترکیه، آسیای میانه و
اروپای شمالی
-
بهره مندی از
ترمینال های اختصاصی غلات، کانتینری، عمومی، فرآورده های نفتی، مواد معدنی
-
بهره مندی از پایانه
اختصاصی غلات و بزرگترین بندر غلات کشور
-
بهره مندی از
ترمینال های اختصاصی کالای کانتینری به ظرفیت 700 هزار TEU
با قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری پست پاناماکس (نسل چهارم)
-
امکان سرمایه
گذاری در زمینه احداث مراکز صنعتی، تولیدی، ارزش افزوده و بسته بندی
-
بهره مندی از
تجهیزات پیشرفته و مناسب بندری و دریایی به منظور ارائه خدمات سریع و ایمن به کشتی
-
کنترل ترافیک
دریایی و هدایت کشتی ها از طریق برج مراقبت و تجهیزات پیشرفته (V.T.S)
-
مجاورت با
بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی صنایع پتروشیمی
-
نزدیکی به منطقه
آزاد تجاری- صنعتی اروند
-
توانایی پذیرش
کشتی های 150 هزار تنی
-
امکان واگذاری اراضی
و انبار به شکل استیجاری با قیمتهای رقابتی بصورت کوتاه مدت و بلند مدت به
متقاضیان و سرمایه گزاران
-
امکان تبدیل و
بسته بندی کالاها جهت صادرات مجدد
-
برخورداری از
امکانات رفاهی در مجتمع بندری (هتل)
-
واقع شدن در
نیمه غربی کشور با بیش از 70% تراکم جمعیتی
-
برخورداری از
سیستم های دوربینهای مدار بسته CCTV در کل مجتمع
بندری امکانات اختصاصی مانند : دیتای
مخابراتی، آب و برق
-
ارائه خدمات
جانبی عملیات کانتینری نظیر استریپ و استافینگ، شست و شوی کانتینرهای خالی و غیره
-
صدور قبض انبار
تفکیک و قابل معامله
-
خدمات وورد
تجهیزات، مواد مصرفی و لوازم یدکی جهت بهره ربداری، بدون تشریفات گمرکی
-
سیستم تک پنجره Single
Window (بمنظور ارائه خدمات بندری بصورت متمرکز)
-
بهره گیری از
سامانه الکترونیکی پیگیری مکاتبات اداری
-
صدور گواهی مبدأ
اولویت ها و فرصت های سرمایه گذاری
- احداث کارخانه تولید کانتینر
- احداث مرکز لجستیک کانتینر (ICD)
- احداث کارخانه تولید خوراک دام
- احداث کارخانه تولید ملزومات بسته بندی
- احداث کارخانه فرآوری و بسته بندی آبزیان
- احداث سردخانه 10 هزار تنی
- احداث ترمینال مکانیزه مواد معدنی
- اجرای طرح توسعه داک سرسره
بندربوشهر
بندر در یک نگاه
بندر بوشهر از بنادر قدیمى و
تاریخى ایران بهشمار مىرود و داراى قدمت تاریخى و درخشان و سابقه پنج هزار ساله
است. بوشهر، مرکز
استان بوشهر است که در قسمت جنوبی کشور در حاشیه خلیج فارس واقع شده است. این شهر
بهدلیل قرارگیری در ساحل خلیجفارس، صادرات و واردت دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر
نفت و گاز، کشاورزی و نخلداری و وجود نیروگاه هستهای از اهمیت ویژهای در کشور
برخوردار است و بهعنوان «پایتخت انرژی ایران» شناخته میشود. بنـدر بوشهر در منتهـى الیـه شمال شبه جزیره اى نسبتا
کوچک در سواحل خلیج فارس در نقطه اى به مختصات 28 درجه و 58 دقیقه شمالى ،50درجه و
50 دقیقه شرقى واقع شده است طول این شبه جزیره 14 کیلومتر مى باشد.لنگرگاه خارجى این
بندر در موقعیت 43 50طول شرقى و 5828 عرض
شمالى قرار دارد. عمق آب در لنگرگاه خارجى10.8 متر مى باشد که از طریق کانال خارجى
به طول 9200 متر به لنگرگاه داخلى و از لنگرگاه داخلى به وسیله کانال داخلى به طول
3900 متر به خور سلطانى و اسکله بندر بوشهر و از آنجا به خور پودر منتهى میگردد .
عرض کف کانال بیرونی 150متر و کانال داخلی تا 140 متر مى باشد.
مزایای
و ویژگی های منحصر بفرد
- برخورداری از مزایا و تسهیلات قانونی مناطق ویژهی
اقتصادی بندری
- امکان توسعه اراضی و محوطه های بندری در مجتمع
بندری نگین تا بیش از 500 هکتار
- امکان دسترسی سریع به بازارهای داخلی و بینالمللی
- کوتاهترین فاصله به مراکز تولید و مصرف استانهای
فارس، اصفهان و کهکیلویه و بویراحمد
- نزدیکترین بندر جنوبی به کشورهای حوزه خلیج
فارس( قطر، بحرین و عربستان)
- وجود صنایع کشتیسازی و فراساحل و امکان سرویسدهی
به شناورها
- فاصله
نزدیک با بزرگترین پایانه صادرات نفت کشور در جزیره خارک و بندر عسلویه
به عنوان قطب انرژی کشور
- بزرگترین پایانه واردات و صادرات میوه کشور
با دارا بودن سردخانه 5000 تنی دومداره
- داشتن مزیت در زمینه صادرات مواد شیمیایی و
تثبیت صادرات این مواد از بندر بوشهر
-
قرار گرفتن در بهترین مسیر دریایی جهت ترانشیپ
کالا و کانتینر بین بنادر منطقه
-
برخورداری از بیشترین خط ساحلی در حوزه خلیج
فارس به طول 967 کیلومتر
-
قرار گرفتن در مسیرکریدور کوتاه وایمن شمال-
جنوب
- برخورداری
از 450 پلاگ
برق جهت پشتیبانی و انبارش کانتینرهای یخچالی
- نزدیکی
به مراکز صادرات مواد معدنی اعم از سیمان، کلینکر و ...
- برقراری خط منظم کشتیرانی کانتینری بین بندر
بوشهر و جبل علی
- برخورداری
از تخفیفات ویژه صادرات آبزیان از بندر بوشهر
- وجود پایانه تخصصی صادرات و
ترانزیت کالا از جمله مواد معدنی
اولویت ها و فرصت های سرمایه گذاری
احداث و بهره برداری از پایانه های
فله مایع در مجتمع بندری نگین
احداث و بهره برداری از پایانه
کالای عمومی(چند منظوره)
احداث و بهره
برداری از فعالیت های صنعتی و ارزش افزوده با رویکرد دریا محور
تجهیزات دریایی
|
نوع
تجهیز
|
ظرفیت
|
تعداد
|
یدک کش
|
-
|
13
|
انواع قایق
|
-
|
17
|
لایروب
|
-
|
1
|
انواع کشتی
|
-
|
-
|
سایر....
|
-
|
-
|
تجهیزات بندری
|
نوع تجهیز
|
ظرفیت (تن)
|
تعداد
|
گنتری کرین
|
40 تا 45
|
2
|
جرثقیل ساحلی
|
80
|
2
|
ریچ استاکر
|
45
|
7
|
انواع ترانستینر
|
45
|
6
|
جرثقیل محوطه ای
|
120 (با ظرفیت
باربرداری 30 تن)
|
1
|
جرثقیل موبایل
|
15 الی 55
|
6
|
مکنده و آنلودر
|
-
|
-
|
ساید لیفت
|
9
|
5
|
سایر ...
|
-
|
-
|
بندر امیرآباد
بندر در یک نگاه
-
سومین بندر به لحاظ عملیات تخلیه
و بارگیری در کشور
-
بزرگترین بندر شمال و سومین بندر
به لحاظ وسعت (به مساحت1060 هکتار) در
کشور
-
تنها بندر متصل به شبکه ریلی
شمال کشور با امکان برخورداری از زیر ساخت حمل و نقل چند وجهی
-
اولین بندر نسل سومی کشور (وجودکارخانه های تولیدی متعدد /با سرمایه
گذاری بخش خصوصی)
-
پایلوت غلات در شمال کشور
-
دومین بندر کشور در تامین کالای
اساسی
-
برخورداری از اسکله رو – رو ریلی جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا با استفاده از زیر ساخت حمل و نقل چند وجهی
-
وجود 25 کیلومتر شبکه ریلی در
داخل بندر
-
بهره مندی از 15 پست اسکله به
طول 2618 متر
-
حلقه طلایی کریدور شمال- جنوب و
بهترین راه دسترسی به بازارهای کشورهای حوزه CIS (جهت ترانزیت انواع کالا ، سوخت و انرژی)
-
دارا بودن نیروگاه اختصاصی 75 مگاواتی
مزایا و ویژگی های منحصر بفرد :
-
امکان واگذاری زمین به شکل اجاره
بلند مدت و B.O.T جهت سرمایه
گذاری.
-
7 سال معافیت بر
درآمد برای شرکت های تولیدی مستقر در منطقه ویژه.
-
تضمین سرمایه های خارجی و سود
حاصل از آنها.
-
صدور قبض انبار تفکیکی قابل
معامله و صدور گواهی مبدا جهت کالاهای وارداتی و صادراتی.
- ورود ماشین آلات، قطعات یدکی ، وسایل نقلیه سرمایه ای و مواد
اولیه به منطقه ویژه بدون پرداخت حقوق گمرکی.
-
معافیت حقوق ورودی برای ورود
کالاهای ساخته شده در منطقه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده
-
اشتغال نیروی انسانی داخلی و
خارجی با شرایط ساده بر اساس مقررات اشتغال خاص در منطقه
-
صدور مجوز ترانشیپ ، مرجوعی و
صادرات مجدد کالا بدون هیچگونه تشریفات گمرکی از طرف مدیر منطقه
- تخفیف ویژه هزینه های بندری و تعرفه مناطق خاص برای کالاهای
صادراتی ، صادرات مجدد ، ترانشیپ و ترانزیت
اولویت ها و فرصت های سرمایه گذاری
- احداث صنایع تبدیلی مرتبط با چوب و کاغذ
- احداث مخازن و صنایع تبدیلی روغن خوراکی
- احداث مخازن جهت ترانزیت فراورده های نفتی
- احداث
صنایع تبدیلی مرتبط با مواد معدنی
- احداث
سردخانه نگهداری و پردازش کالا
- سایر صنایع و خدمات ایجاد ارزش افزوده (تولیدی ، تبدیلی
و مونتاژی ) وابسته به حمل و نقل دریایی
- احداث
مراکز رفاهی و خدماتی
- احداث
صنایع پایش مواد زائد از کشتی ها
- احداث آب
شیرین کن
- احداث
ترمینال مکانیزه غلات
- احداث
محوطه کانتینری