flag

بنادر مناطق ویژه اقتصادی عبارتند از:

شهید رجایی،امام خمینی (ره)،بوشهر، امیر آباد، نوشهر، آستارا

    بندر شهید رجایی

بندرشهیدرجایی

بندرشهیدرجایی

بندر در یک نگاه

منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی  در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز و در فاصله 15 کیلومتری غربی شهر بندرعباس واقع شده است و با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با بیش از 80 بندر معروف بین المللی ، بیش از یک سوم تجارت دریایی ایران را پشتیبانی می کند.

دسترسی به آب های آزاد جهان از طریق خلیج فارس ، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم ، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن و نزدیکی به بنادر حوزه خلیج فارس این بندر را به پایگاهی راهبردی و منحصر بفرد تبدیل نموده است .

برخورداری از اراضی پشتیبانی جهت واگذاری به سرمایه گذاران در راستای انجام فعالیت های پشتیبانی ، صنعتی ، نفتی و خدماتی در قالب قراردادهای BOT ،BOOT ، اجاره کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت از پتانسیل ها و ظرفیت های منحصر به فرد این منطقه است .

از دیگر مزایای این منطقه می توان به ورود تجهیزات ، قطعات یدکی ، مواد اولیه و... بدون پرداخت سود و عوارض گمرکی و همچنین معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه ویژه به داخل کشور ( به میزان ارزش افزوده و ارزش مواد اولیه و قطعات داخلی بکار رفته در کالا ) اشاره کرد.

در حال حاضر بندر شهید رجایی قابلیت پهلودهی بزرگترین کشتی های کانتینری نسل هفتم دنیا با آبخور 17.5 متر و ظرفیت بیش از 140 هزار تن DWT را دارد و باتعداد 20 دستگاه گنتری­کرین سوپرپست پاناماکس در حال ارائه خدمات است. ظرفیت سالیانه کانتینری بندر شهید رجایی 6 میلیون TEU می­باشد و با بهره برداری از فاز 3 که هم اکنون در حال تجهیز می­باشد ، ظرفیت این بندر از 7/8 میلیون TEU افزایش خواهد یافت .

مزایای و ویژگی های منحصر بفرد

1-     برخورداری از امتیازات مناطق ویژه اقتصادی .

2-     سازمان مدیریتی مجرب و توانمند .

3-     وجود اراضی قابل واگذاری برای فعالیتهای پشتیبانی ، صنعتی ، نفتی و خدماتی به صورت BOT و BOOT و اجاره کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت .

4-     وجود ترمینالهای اختصاصی کانتینری ، عمومی فرآورده های نفتی و معدنی .

5-     وجود اپراتورهای توانمند نفتی ومالی از بخش خصوصی .

6-     آبخور مناسب در نزدیکی اسکله ها و کانال .

7-     قرار گرفتن در مسیرهای اصلی کریدورهای ترانزیتی شمال جنوب و غرب شرق .

8-     اتصال شبکه بین المللی راه آهن و جاده تاریخی ابریشم .

9-     وجود شبکه بانکی ، بیمه ای گمرک ، استاندارد و ...

آزادی مشارکت برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی .

اولویت ها و فرصت های سرمایه گذاری

1-احداث مرکز ارائه خدمات حمل و نقل درون بندری

2- احداث خطوط لوله مشترک فراورده های نفتی بندر خلیج فارس

3- احداث مجتمع مسافری و ایجاد اماکن تفریحی و گردشگری در بنادر نخل ناخدا ، هرمز و شهید حقانی

4- احداث زیر ساختهای مورد نیاز اراضی موسوم به 2400 هکتاری

5-احداث مخازن جهت صادرات، ترانزیت و سوآپ فرآورده­های نفتی

 

تجهیزات

 

تجهیزات دریایی

نوع تجهیز

ظرفیت

تعداد

نوع تجهیز

ظرفیت

تعداد

شناور بویه گذار

3300 اسب بخار

1

بارج مسطح

350 تن

1

شناور گارد

700 اسب بخار

4

بارج مقابله با آلودگی نفتی

500 تن

2

شناور راهنما بر

1600 اسب بخار

6

مینی لند کرفت

600 اسب بخار

2

شناور ناجی

2900 اسب بخار

7

لایروب

4000 متر مکعب

4

یدک کش

4400 اسب بخار

9

مولتی کت

600 اسب بخار

2

تجهیزات


بندرامام خمینی
 
بندر امام خمینی (ره)
 

بندرامام خمینی

 منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با وسعت  11044هکتار در شمال غربی خلیج فارس و درانتهای آبراه خور موسی قراردارد. این آبراه بامتوسط عمق20متر، عرض250متر وطول 42 مایل دریایی بستری آرام و مطمئن برای تردد انواع کشتی‌های اقیانوس پیمای تجاری و نفتکش را از مسیر خلیج فارس،تنگه هرمز،دریای عمان و اقیانوس هند به اقصی نقاط جهان فراهم نموده است. با توجه به مزایای منحصر به فرد این بندر از جمله، نزدیکی به 70درصداز مراکز مهم صنعتی و جمعیتی کشور، همجواری با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرامام، نزدیکی به منطقه آزادتجاری اروند، قرارگرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال جنوب‌‌(NOSTRAC) وکریدور بین‌المللی حمل و نقل شرق - غرب ، قرارگرفتن در کوتاهترین و مطمئن ترین مسیر زمینی حمل کالا از کشورهای عراق،ترکیه،حوزه قفقاز و آسیای میانه به کشورهای جنوب شرق آسیا، این بندر را به یکی از مهمترین مراکز تجاری ایران و منطقه تبدیل کرده است .

منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با بهره گیری از نیروی انسانی متخصص و پیشرفته ترین تجهیزات ویژه بندری و ساماندهی آن در قالب ناوگان تجهیزات خشکی و دریایی ،توانایی ارائه خدمات به انواع کالاها(کانتینری،غلات،فله ،کیسه ای ،متفرقه،موادنفتی،روغن مایع،موادمعدنی و ساختمانی، پودرهای صنعتی و...) را دارد. شایان ذکر است این بندر دارای 140کیلومتر خطوط داخلی راه آهن می باشد.

برخورداری از اراضی وسیع پشتیبانی ، تاسیسات و تجهیزات زیربنایی ،40 پست اسکله فعال به طول تقریبی 7 کیلومتر و عمق متوسط 5/13متر کاملترین مجموعه بندری را جهت ارائه خدمات به صاحبان کالا ،کشتی و سرمایه گذاران قرار داده است. بطوریکه سالانه بیش از 30 درصد از حجم مبادلات تجاری کشور از طریق این بندر انجام می گیرد .

بندر امام خمینی با ظرفیت پذیرش 55 میلیون تن کالا در سال و همچنین دارا بودن سیلوهای غلات به ظرفیت سالانه 120.000 تن و بهره مندی از ترمینال کانیتنری با ظرفیت 600.000 TEU از جمله بنادر اصلی کشور جمهوری اسلامی محسوب می گردد.

 

مزایای و ویژگی های منحصر بفرد

     -        نزدیکترین بندر جنوبی به مراکز صنعتی و جمعیتی کشور

     -        موقعیت ممتاز جغرافیایی، مطمئن ترین، مناسبترین و کوتاهترین پل ارتباطی با کشورهای حوزه قفقاز، عراق، ترکیه و اروپای شرقی

     -        اتصال به شبکه بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی ایران و راه های اصلی ترانزیتی

     -        ظرفیت تخلیه و بارگیری تا 55 میلیون تن انواع کالهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی

     -        برخورداری از مزایا و تسهیلات قانونی مناطق ویژه اقتصادی بندری

     -        واقع شدن در مسیر ترانزیت کالا از کشورهای آسیای جنوب شرقی و کشورهای عراق، ترکیه، آسیای میانه و اروپای شمالی

      -        بهره مندی از ترمینال های اختصاصی غلات، کانتینری، عمومی، فرآورده های نفتی، مواد معدنی

     -        بهره مندی از پایانه اختصاصی غلات و بزرگترین بندر غلات کشور

     -        بهره مندی از ترمینال های اختصاصی کالای کانتینری به ظرفیت 700 هزار TEU با قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری پست پاناماکس (نسل چهارم)

      -        امکان سرمایه گذاری در زمینه احداث مراکز صنعتی، تولیدی، ارزش افزوده و بسته بندی

      -        بهره مندی از تجهیزات پیشرفته و مناسب بندری و دریایی به منظور ارائه خدمات سریع و ایمن به کشتی

      -        کنترل ترافیک دریایی و هدایت کشتی ها از طریق برج مراقبت و تجهیزات پیشرفته (V.T.S)

      -        مجاورت با بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی صنایع پتروشیمی

      -        نزدیکی به منطقه آزاد تجاری- صنعتی اروند

      -        توانایی پذیرش کشتی های 150 هزار تنی

      -        امکان واگذاری اراضی و انبار به شکل استیجاری با قیمتهای رقابتی بصورت کوتاه مدت و بلند مدت به متقاضیان و سرمایه گزاران

      -        امکان تبدیل و بسته بندی کالاها جهت صادرات مجدد

      -        برخورداری از امکانات رفاهی در مجتمع بندری (هتل)

      -        واقع شدن در نیمه غربی کشور با بیش از 70% تراکم جمعیتی

      -        برخورداری از سیستم های دوربینهای مدار بسته CCTV در کل مجتمع بندری امکانات اختصاصی مانند : دیتای مخابراتی، آب و برق

      -        ارائه خدمات جانبی عملیات کانتینری نظیر استریپ و استافینگ، شست و شوی کانتینرهای خالی و غیره

      -        صدور قبض انبار تفکیک و قابل معامله

      -        خدمات وورد تجهیزات، مواد مصرفی و لوازم یدکی جهت بهره ربداری، بدون تشریفات گمرکی

      -        سیستم تک پنجره Single Window (بمنظور ارائه خدمات بندری بصورت متمرکز)

      -        بهره گیری از سامانه الکترونیکی پیگیری مکاتبات اداری

      -        صدور گواهی مبدأ

اولویت ها و فرصت های سرمایه گذاری

    -        احداث کارخانه تولید کانتینر

    -        احداث مرکز لجستیک کانتینر (ICD)

    -        احداث کارخانه تولید خوراک دام

    -        احداث کارخانه تولید ملزومات بسته بندی

    -        احداث کارخانه فرآوری و بسته بندی آبزیان

    -        احداث سردخانه 10 هزار تنی

    -        احداث ترمینال مکانیزه مواد معدنی

    -         اجرای طرح توسعه داک سرسره

 

بندرامام خمینی

تجهیزات

تجهیزات

بندرامام خمینی

تجهیزات

بندرامام خمینی

بندربوشهر

 

بندر بوشهر

 

بندر در یک نگاه

بندر بوشهر از بنادر قدیمى و تاریخى ایران به‌شمار مى‌رود و داراى قدمت تاریخى و درخشان و سابقه پنج هزار ساله است. بوشهر، مرکز استان بوشهر است که در قسمت جنوبی کشور در حاشیه خلیج فارس واقع شده است. این شهر به‌دلیل قرارگیری در ساحل خلیج‌فارس، صادرات و واردت دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت و گاز، کشاورزی و نخل‌داری و وجود نیروگاه هسته‌ای از اهمیت ویژه‌ای در کشور برخوردار است و به‌عنوان «پایتخت انرژی ایران» شناخته می‌شود. بنـدر بوشهر در منتهـى الیـه شمال شبه جزیره اى نسبتا کوچک در سواحل خلیج فارس در نقطه اى به مختصات 28 درجه و 58 دقیقه شمالى ،50درجه و 50 دقیقه شرقى واقع شده است طول این شبه جزیره 14 کیلومتر مى باشد.لنگرگاه خارجى این بندر در موقعیت 43   50طول شرقى و 5828 عرض شمالى قرار دارد. عمق آب در لنگرگاه خارجى10.8 متر مى باشد که از طریق کانال خارجى به طول 9200 متر به لنگرگاه داخلى و از لنگرگاه داخلى به وسیله کانال داخلى به طول 3900 متر به خور سلطانى و اسکله بندر بوشهر و از آنجا به خور پودر منتهى میگردد . عرض کف کانال بیرونی 150متر و کانال داخلی تا 140 متر مى باشد. 

 مزایای و ویژگی های منحصر بفرد

        -   برخورداری از مزایا و تسهیلات قانونی مناطق ویژه‌ی اقتصادی بندری

        -   امکان توسعه اراضی و محوطه های بندری در مجتمع بندری نگین تا بیش از 500 هکتار

        -  امکان دسترسی سریع به بازارهای داخلی و بین‌المللی

        -  کوتاه‌ترین فاصله به مراکز تولید و مصرف استان‌های فارس، اصفهان و کهکیلویه و بویراحمد

        -  نزدیکترین بندر جنوبی به کشورهای حوزه‌ خلیج فارس( قطر، بحرین و عربستان)

        -   وجود صنایع کشتی‌سازی و فراساحل و امکان سرویس‌دهی به شناورها

        -   فاصله  نزدیک با بزرگ‌ترین پایانه صادرات نفت کشور در جزیره‌ خارک و بندر عسلویه به عنوان قطب انرژی کشور

        -   بزرگ‌ترین پایانه‌ واردات و صادرات میوه‌ کشور با دارا بودن سردخانه 5000 تنی دومداره

        -   داشتن مزیت در زمینه صادرات مواد شیمیایی و تثبیت صادرات این مواد از بندر بوشهر

        -   قرار گرفتن در بهترین مسیر دریایی جهت ترانشیپ کالا و کانتینر بین بنادر منطقه

        -   برخورداری از بیشترین خط ساحلی در حوزه خلیج فارس به طول 967 کیلومتر

        -   قرار گرفتن در مسیرکریدور کوتاه وایمن شمال- جنوب

              -   برخورداری از 450 پلاگ برق جهت پشتیبانی و انبارش کانتینرهای یخچالی

              -   نزدیکی به مراکز صادرات مواد معدنی اعم از سیمان، کلینکر و ...

        -    برقراری خط منظم کشتیرانی کانتینری بین بندر بوشهر و جبل علی

                 برخورداری از تخفیفات ویژه صادرات آبزیان از بندر بوشهر

  -   وجود پایانه تخصصی صادرات و ترانزیت کالا از جمله مواد معدنی

   اولویت ها و فرصت های سرمایه گذاری

    احداث و بهره برداری از پایانه های فله مایع در مجتمع بندری نگین 

   احداث و بهره برداری از پایانه کالای عمومی(چند منظوره)

   احداث و  بهره برداری از فعالیت های صنعتی و ارزش افزوده با رویکرد دریا محور

بندر بوشهر

 

تجهیزات دریایی

نوع تجهیز

ظرفیت

تعداد

یدک کش

-

13

انواع قایق

-

17

لایروب

-

1

انواع کشتی

-

-

سایر....

-

-

تجهیزات بندری

نوع تجهیز

ظرفیت  (تن)

تعداد

گنتری کرین

40 تا 45

2

جرثقیل ساحلی

80

2

ریچ استاکر

45

7

انواع ترانستینر

45

6

جرثقیل محوطه ای

120 (با ظرفیت باربرداری 30 تن)

1

جرثقیل موبایل

15 الی 55

6

مکنده و آنلودر

-

-

ساید لیفت

9

5

سایر ...

-

-

 

 

 

 

 

 

 بندر امیرآباد

بندر امیرآباد

بندر در یک نگاه

        -        سومین بندر به لحاظ عملیات تخلیه و بارگیری در کشور

        -        بزرگترین بندر شمال و سومین بندر به لحاظ وسعت  (به مساحت1060 هکتار) در کشور

        -        تنها بندر متصل به شبکه ریلی شمال کشور با امکان برخورداری از زیر ساخت حمل و نقل چند وجهی

        -         اولین بندر نسل سومی  کشور (وجودکارخانه های تولیدی متعدد /با سرمایه گذاری بخش خصوصی)

        -        پایلوت غلات در شمال کشور

        -        دومین بندر کشور در تامین کالای اساسی

        -        برخورداری از اسکله رو رو ریلی جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا با استفاده از  زیر ساخت حمل و نقل چند وجهی

        -        وجود 25 کیلومتر شبکه ریلی در داخل بندر

        -        بهره مندی از 15 پست اسکله به طول 2618 متر

        -        حلقه طلایی کریدور شمال- جنوب و بهترین راه دسترسی به بازارهای کشورهای حوزه CIS (جهت ترانزیت انواع کالا ، سوخت و انرژی)

           -        دارا بودن  نیروگاه اختصاصی 75 مگاواتی

 

مزایا و ویژگی های منحصر بفرد :

 

-        امکان واگذاری زمین به شکل اجاره بلند مدت و B.O.T جهت سرمایه گذاری.

-        7 سال معافیت بر درآمد برای شرکت های تولیدی مستقر در منطقه ویژه.

-        تضمین سرمایه های خارجی و سود حاصل از آنها.

-        صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله و صدور گواهی مبدا جهت کالاهای وارداتی و صادراتی.

-     ورود ماشین آلات، قطعات یدکی ، وسایل نقلیه سرمایه ای و مواد اولیه به منطقه ویژه بدون پرداخت حقوق گمرکی.

-        معافیت حقوق ورودی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده

-        اشتغال نیروی انسانی داخلی و خارجی با شرایط ساده بر اساس مقررات اشتغال خاص در منطقه

-        صدور مجوز ترانشیپ ، مرجوعی و صادرات مجدد کالا بدون هیچگونه تشریفات گمرکی از طرف مدیر منطقه

        -     تخفیف ویژه هزینه های بندری و تعرفه مناطق خاص برای کالاهای صادراتی ، صادرات مجدد ، ترانشیپ و ترانزیت

 

  اولویت ها و فرصت های سرمایه گذاری

 

            -   احداث صنایع تبدیلی مرتبط با چوب و کاغذ

            -   احداث مخازن و صنایع تبدیلی روغن خوراکی

            -   احداث مخازن جهت ترانزیت فراورده های نفتی

            -   احداث صنایع تبدیلی مرتبط با مواد معدنی

            -   احداث سردخانه نگهداری و پردازش کالا

            -   سایر صنایع و خدمات ایجاد ارزش افزوده (تولیدی ، تبدیلی و مونتاژی ) وابسته به حمل و نقل   دریایی

            -   احداث مراکز رفاهی و خدماتی

            -   احداث صنایع پایش مواد زائد از کشتی ها

            -   احداث آب شیرین کن

            -   احداث ترمینال مکانیزه غلات

            -   احداث محوطه کانتینری

  

بنادر مناطق آزاد عبارتند از:

انزلی، بوشهر، آبادان، خرمشهر، چابهار

انزلی

بندر انزلی بزرگترین و فعالترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر است که مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری می باشد و برخورداری از مزیت های زیر آن را نسبت به سایر بنادر ایرانی و خارجی دریای خزر متمایز نموده است:

  • دارای رتبه سوم بین بنادر کشور بعد از امام خمینی و بندر شهید رجایی از لحاظ تناژ تخلیه و بارگیری نزدیکی با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه ، ترکمن باشی در ترکمنستان ، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان
  • ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازار مصرف بالای 300 میلیونی کشورهای تازه استقلال یافتـه شوروی سابق
  • قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب که این مسیـر سه برابـر از مسیر فعلی کـوتاه و ارزانتر می باشد.
  • واقع شدن بندر در محدوده منطقه آزاد، و فراهم نمودن تسهیلات و امکانات ویژه برای صاحبان کالا، تجار و سرمایه گذاران
  • نزدیکی به فرودگاه بین المللی (35)کیلومتر
  • مسیر دسترسی زمینی مناسب به استانهای همجوار
  • نزدیکی به بزرگترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر
  • برخورداری از معافیت مالیاتی
  • دسترسی به معادن سرب، روی و آهن و مراکز صنعتی و نزدیکی به استانهای صنعتی همجوار و پایتخت
  • بهره گیری از توان بخش خصوصی در اداره ترمینالها و ایجاد فضای رقابتی جهت کاهش نرم تخلیه و بارگیری
  • بهره مندی از نیروهای متخصص آموزش دیده و باسابقه
  • برخورداری از شرایط آب و هوایی معتدل استان گیلان

 

 بندر بوشهر

بنـدر بوشهر در منتهـى الیـه شمال شبه جزیره اى نسبتا کوچک در سواحل خلیج فارس در نقطه اى به مختصات 28 درجه و 58 دقیقه شمالى ،50درجه و 50 دقیقه شرقى واقع شده است طول این شبه جزیره 14 کیلومتر مى باشد.لنگرگاه خارجى این بندر در موقعیت 43 50 طول شرقى و 58 28 عرض شمالى قرار دارد. عمق آب در لنگرگاه خارجى10.8 متر مى باشد که از طریق کانال خارجى به طول 9200 متر به لنگرگاه داخلى و از لنگرگاه داخلى به وسیله کانال داخلى به طول 3900 متر به خور سلطانى و اسکله بندر بوشهر و از آنجا به خور پودر منتهى میگردد . عرض کف کانال بیرونی 150متر و کانال داخلی تا 140 متر مى باشد.

آبادان

  • سال ساخت: 1347
  • سال بازسازی: 1371
  • مساحت بندر: 6/5 هکتار
  • مساحت انبار مسقف: 4000 مترمربع
  • محوطه بارانداز: 26000 مترمربع
  • فاصله تا مرکز استان: 130 کیلو متر
  • فاصله تا تهران: 1015 کیلو متر
  • فاصله تا بندر امام خمینی (ره): 105 کیلو متر
  • فاصله تا فرودگاه بین المللی آبادان: 5 کیلومتر
  • فاصله تا دهانه رودخانه اروند: 48 مایل ( 89 کیلو متر)
  • فاصله تا ایستگاه راه آهن خرمشهر: 15 کیلومتر
  • فاصله تا تنگه هرمز در خلیج فارس: 728 مایل ( 1348 کیلو متر )
  • ظرفیت پذیرش شناور: تا 5000 تن ( GRT )
  • میانگین مسافر وارده از پایانه مسافری دریای در روز : 300 نفر
  • تنوع کالاهای صادراتی: میوه و تره بار، محصولات دامی و گیاهی، مصنوعات پلاستیکی، خشکبار، صنایع دستی و...
  • تنوع کالاهای وارداتی: کالاهای سوپر مارکتی، لوازم یدکی، لوازم خانگی، پوشاک

 

خرمشهر

بندر خرمشهر با 230 هکتار وسعت به عنوان سومین بندر آزاد کشور در خلیج فارس به شمار می رود، که به دلیل همجواری با کشور عراق علاوه بر اهمیت سیاسی آن، یک منطقه استراتژیک از نظر تجاری و اقتصادی محسوب می شود. قرار گرفتن این بندر در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند و نزدیکی به پالایشگاه آبادان و مرز ترانزیتی شلمچه، صنایع فولاد خوزستان و برخورداری از خطوط ریلی داخلی و اتصال به شبکه راه آهن سراسری کشور و فرودگاه بین المللی بر اهمیت آن افزوده است.

چابهار

در سال 1352 طرح جامع تأسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تأسیس  با پیمانکار مربوطه منعقد گردید و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید. بندر چابهار با مختصات O60 درجه و  O37 دقیقه طول شرقی و O25 درجه و O17 دقیقه عرض شمالی واقع در جنوب ایران و در شمال دریای عمان واقع شده است. عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری که یکی از دو بندر مهم چابهار می باشد. از سال 62 بطور جدی آغاز و با تکمیل 4 پست اسکله فلزی در سال 62 عملاً به بهره برداری رسید و بندر شهید بهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال 61 با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس (جنگ تحمیلی عراق علیه ایران) و با تأکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث گردید. شایان ذکر است که این بندر در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات ایفا نمود. قرار گرفتن چابهار در یک خلیج، موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به ان می دهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند.

 

•عمق مناسب جهت پهلودهی کشتی ها (عمق پای اسکله)

 

16 متر

•تعداد اسکله ها

 

11 پست به طول 3 کیلومتر

•ظرفیت ترمینال کانتینری

 

TUEs 000 / 740

•ظرفیت ترمینال مسافری

 

بیش از 600 نفر بطور همزمان

•مساحت ترمینال مسافری

 

4000 متر مربع

•مساحت انبارهای سرپوشیده

 

300 / 52 متر مربع

•مساحت باراندازهای زیرسازی شده غیرآسفالته

 

000 / 600 متر مربع

•ظرفیت پذیرش کالا

 

15 میلیون تن در سال

 

 

ـ بزرگترین بندر اقیانوسی کشور

ـ برخورداری از بالاترین عمق پای اسکله (16متر) نسبت به سایر بنادر کشور

ـ قرار داشتن در خارج از محدوده خلیج فارس و تنگه هرمز و بندری بدون محدودیت

ـ فاصله تا فرودگاه 40 کیلومتر

ـ دروازه ترانزیتی کشورهای عضو IORA به کشورهای CIS و افغانستان

ـ عدم انتظار نوبت کشتی به نسبت سایر بنادر کشور

 

ـ یکی از بزرگترین ترمینال های مسافری بین المللی با زیربنایی بیش از 4000 متر مربع و پذیرش بیش از 600 نفر بطور همزمان

ـ نزدیکترین مسیر دریایی به کشورهای جنوب شرق آسیا، اروپا و افریقا

ـ بهینه ترین و کم هزینه ترین بندر برای ترانزیت به کشورهای CIS و افغانستان

ـ بهینه ترین بندر جهت ترانشیپ بار و کالا

ـ دارای قابلیت منحصر در بانکرینگ و خدمات رسانی به کشتی ها

ـ برخورداری از امکانات رفاهی و اسکان در مجتمع بندری (هتل)

ـ سیستم تک پنجره بمنظور ارائه خدمات بندری بصورت متمرکز

ـ دروازه محور توسعه شرق کشور با بیشترین وسعت جغرافیایی

ـ دارا بودن بیش از 541 کیلو متر مرز دریایی

ـ نقش مهم بندر در کریدور شمال ـ جنوب (INSTC)

مقایسه مزیت های قانونی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی

شرح موضوعقانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتیقانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی
ورود کالا بدون پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و کلیه عوارض ورود و صدور از منطقهحسب ماده 14 قانونحسب ماده 8 قانون
برخورداری از معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه به داخل کشور به میزان ارزش افزودهحسب ماده 15 قانونحسب ماده 11 قانون
آزادی کامل ورود و خروج سرمایهحسب ماده 20 قانونحسب ماده 14 قانون طبق مقررات سرزمین اصلی
تضمین کامل سرمایه های خارجی و سود حاصل از آنحسب ماده 21 قانون و طبق مقررات خاص مناطق و قانون جلب و حمایت از
سرمایه های خارجی
حسب ماده 14 قانون طبق مقررات سرزمین اصلی
درصد سرمایه گذاری مجاز خارجیحسب موضوع تصویب نامه شماره 334328/ت22ک 16/3/1373 به هر میزان تا سقف 100%حسب مقررات سرزمین اصلی به هر میزان تا 100%
ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنویحسب ماده 22 قانونحسب ماده 15 قانون
فروش و اجاره زمینحسب تبصره 1 ماده 24 قانون فروش و اجاره به اتباع داخلی، فقط اجاره به اتباع خارجیحسب مفاد قانون و آیین نامه استملاک اتباع خارجی و طبق مقررات سرزمین اصلی علاوه بر اجاره فروش به اتباع خارجی امکان پذیر است.
ورود کالای همراه مسافرحسب ماده 11 تصویب نامه شماره 33431/ت24ک مورخ 16/3/1373 (صادرات، واردات و امور گمرکی مناطق آزاد) آزاد است (به استثنای اروند و انزلی)حسب ماده 9 قانون ممنوع
معافیت مالیاتی بر فعالیت اقتصادیحسب ماده 13 قانون به مدت 20 سال از تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز فعالیتطبق مقررات سرزمین اصلی
اشتغال نیروی انسانی و روابط کار، بیمه و تامین اجتماعیحسب ماده 12 قانون تابع مقررات خاص مناطقحسب ماده 16 قانون تابع مقررات خاص مناطق
امور پولی، بانکی و ارزیحسب ماده 18 قانون تابع مقررات خاص مناطقطبق مقررات سرزمین اصلی
تاسیس و فعالیت موسسات بیمهحسب ماده 28 قانون تابع مقررات خاص مناطقطبق مقررات سرزمین اصلی
استخدام اتباع خارجیحسب ماده 41 مقررات اشتغال تا 10% کل شاغلان هر منطقهحسب ماده 41 مقررات اشتغال تا 10% کل شاغلان هر منطقه
تعیین تعرفه خدمات منطقهحسب ماده 10 قانون توسط سازمان مسئول منطقهحسب ماده 4 قانون توسط سازمان مسئول منطقه
تغییر محدوده قبلی و ایجاد منطقه جدیدحسب تبصره 3 ماده 1 قانون ایجاد و تعیین محدوده بنا به پیشنهاد دولت و تصویب مجلس شورای اسلامیطبق ماده 1 قانون تعیین محدوده جدید با پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی و تصویب هیات وزیران و ایجاد با تصویب مجلس شورای اسلامی
امکان ترانزیت و صدور مجدد کالاحسب بند 7 مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطقطبق ماده 8 قانون
تشریفات و مقررات اداری برای صدور مجوزحسب ماده 11 قانون تابع مقررات خاص مناطقحسب ماده 7 قانون تابع مقررات خاص مناطق
مقررات ویزا برای اتباع خارجیحسب تصویب نامه شماره 41571/ت92ک 21/8/1373 تابع مقررات خاص مناطقحسب مقررات سرزمین اصلی
مدت زمان توقف کالا در منطقهحسب مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی خاص مناطقحسب ماده 13 قانون تابع مقررات خاص مناطق
صدور گواهی مبداحسب ماده 6 از بخش ب مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی خاص مناطقحسب تبصره ماده 10 قانون تابع مقررات خاص مناطق
صدور قبض انبار تفکیکی قابل معاملهحسب ماده 11 قانون (تحت عنوان صدور هر نوع مجوز در ضوابط ورود کالا مصوب هیات مدیره مناطق صدور قبض انبار قید گردیده است) تابع مقررات خاص مناطقحسب ماده 10 قانون تابع مقررات خاص مناطق
اطلاعات بیشتر : معاونت بندری - استاندارد‌های آموزشی و گواهی نامه های تامین کنندگان خدمات بندری
مجوز انجام فعالیتهای اقتصادی عمرانی،ساختمانی،فرهنگی،آموزشی و خدماتی در مناطق ویژه اقتصادی بندری توسط چه مرجعی صادر میگردد؟

بر اساس مفاد ماده 7 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی تنها مرجع صدور مجوزهای فوق سازمان مسؤول مناطق(سازمان بنادر و دریانوردی) می باشد که به لحاظ ساختار تشکیلاتی مناطق ویژه بندری انجام این امر توسط سازمان مسؤول به مدیریت هر منطقه واگذار میگردد.

گواهی مبداء در مناطق ویژه اقتصادی بندری برای چه نوع کالاهایی و توسط چه مرجعی صادر می گردد؟

مطابق مفاد مندرج در تبصره ماده 10 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی ،مقام مجاز جهت صدور گواهی مبداء مدیریت منطقه است که حسب درخواست متقاضی برای کالاهایی که از منطقه خارج میشوند صادر میگردد.

معافیت مالیاتی در مناطق ویژه اقتصادی بندری و مناطق آزاد تجاری صنعتی چگونه است؟

معافیت مالیاتی به مدت 20 سال در مناطق آزاد وجود دارد و در مناطق ویژه اقتصادی تخفیف مالیاتی طبق مقررات داخل کشور است.

مناطق ویژه اساساً چه نقشی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می نمایند؟

مناطق ویژه اقتصادی نقش مهمی در افزایش روند تجارت بین المللی و اشتغال زایی در سراسر جهان ایفا می نمایند. از منظر اقتصاد جهانی، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق پردازش صادراتی به عنوان ابزار یا اهداف سیاستگذاریهای دولت ها در جهت گسترش صنعتی شدن، اشتغال زایی و توسعه منطقه ای به شمار می روند.

مناطق آزاد در ایران چگونه اداره میشوند؟

هر منطقه توسط سازمانی که به صورت شرکت یا شخصیت حقوقی مستقل تشکیل می گردد وسرمایه آن متعلق به دولت است، اداره می شود. این شرکت ها و شرکت های وابسته از شمول قوانین و مقررات حاکم بر شرکت های دولتی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی بوده ومنحصراً بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی مصوب 7/ 6/ 1372 مجلس شورای اسلامی و اساسنامه های مربوط، اداره خواهند شد و در موارد پیش بینی نشده درقانون مذکور و اساسنامه تابع قانون تجارت خواهند بود.

اهداف تشکیل مناطق آزاد تجاری صنعتی چیست؟

ماده 1 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ 72.6.21، اهداف تشکیل مناطق آزاد تجاری- صنعتی را به شرح زیر بیان می‌کند:
تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی.

اهداف تشکیل مناطق ویژه اقتصادی ایران چیست؟

 براساس مفاد ماده یک از قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی هدف از ایجاد این مناطق به شرح ذیل اعلام گردیده است:

  • پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی. 
  • برقراری ارتباط تجاری بین المللی و تحرک در اقتصاد منطقه ای و تولید و پردازش کالا. 
  • انتقال فناوری. 
  • صادرات غیرنفتی. 
  • ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی.
  • صادرات مجدد،عبور خارجی(ترانزیت)و انتقال کالا(ترانشیپ).

مناطق ویژه چه تسهیلات و امتیازاتی را ارایه می دهند؟
  • صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله و گواهی مبداء جهت کالاهای وارداتی و صادراتی. 
  • آزادی مشارکت و سرمایه گذاری برای اتباع داخلی و خارجی. 
  • ورود و خروج کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی جهت پردازش، تولید،تبدیل، تکمیل و ... 
  • معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه ویژه به داخل کشور بهمیزان ارزش افزوده. 
  • امکان صادرات، ترانزیت، ترانشیپ و صدور مجدد کالا بدون هیچگونه تشریفات گمرکی
  • تضمین سرمایه های خارجی و سود حاصل از آنها. 
  • آزادی ورود و خروج سرمایه به منطقه. 
  • آزادی ورود و خروج کالاهای خارجی از کلیه مبادی و مقاصد در منطقه. 
  • امکان تبدیل و بسته بندی کالاها جهت صادرات مجدد. 
  • امکان تولید انواع فرآورده های صنعتی قابل عرضه در بازار ایران یا کشورهای خارجی. 
  • امکان ورود درصدی از محصولات تولیدی در داخل منطقه به کشور بدون طی تشریفات زائد. 
  • عمده فروشی کالا با شرایط آسان. 
منطقه ویژه اقتصادی بندری چیست؟

منظور از منطقه ویژه اقتصادی بندری منطقه حراست شده ایست که به موجب ماده 1 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران(مصوب 1384) ایجاد و در حال حاضر شامل مناطق ویژه اقتصادی بندری شهید رجایی،بوشهر، نوشهر، امام خمینی(ره) و امیر آباد می باشد.