Ø سند آمایش مراکز لجستیک کشور
شورایعالی ترابری کشور، با هدف فراهم نمودن چارچوب اجراییِ قوانین مربوط
به احداث و بهرهبرداری از مراکز لجستیک و بنابر ضرورت نگاه جامع و یکپارچه در
جانمایی انواع مراکز لجستیک، در نشست شمارة 202 خود، ستاد «مراکز لجستیک کشور» را
با تصویب آییننامة مربوطه تشکیل داد. اولین اقدام اساسی این ستاد، انجام مطالعات
طرح آمایش مراکز لجستیک کشور بود که هدف آن، تعیین پهنههای مناسب برای احداث
انواع مراکز لجستیک و تعیین کارکردهای این مراکز بوده است. در نتیجة این مطالعات،
سازمان بنادر و دریانوردی، به عنوان سازمان مسئولِ جانمایی دقیق، ایجاد و بهرهبرداری
از شش مرکز لجستیکیِ واقع شده در پهنههای بندری (شامل شهرهای لجستیکی بندرعباس،
بندر امامخمینی(ره) و چابهار و دهکدههای لجستیکی بوشهر، جاسک و بندر امیرآباد)
تعیین گردید.
v وظایف سازمان مسئول مراکز لجستیک (مطابق ماده 8 آیین نامه ستاد مراکز
لجستیک)
1.
ایفای نقش نمایندگی دولت به عنوان مسئول
برنامهریزی و صدور مجوز «احداث و بهرهبرداری مرکز لجستیک» در پهنههای مصوب ستاد
2.
اخذ
مصوبه ستاد در مورد نقاط پیشنهادی ایجاد و بهرهبرداری مراکز لجستیک
3.
جذب
متقاضی برای ایجاد و بهرهبرداری مرکز لجستیک در نقاط مصوب ستاد
4.
تهیه
دستورالعملهای اجرایی کلیه فرآیندهای مربوط به ایجاد و بهرهبرداری مرکز لجستیک
براساس چارچوبهای مصوب ستاد
5.
ارائه
برنامه زمانبندی و اجرایی برای ایجاد و بهرهبرداری مرکز لجستیک به ستاد
6.
نظارت
جامع و موثر بر روند ایجاد، مدیریت و و بهرهبرداری مرکز لجستیک و ارائه گزارشهای
دورهای به ستاد
v
ویژگیهای اساسی
سند آمایش مراکز لجستیک کشور
1.
سندی
برای جانمایی انواع مراکز لجستیک در نقاط مختلف کشور
2.
واجد
نگاه جامع و شبکه ای در جانمایی و بهرهبرداری از مراکز لجستیک
3.
موجد
وحدت رویه در صدور مجوز تاسیس و بهرهبرداری از مراکز لجستیک
4.
مبتنی بر
مطالعات علمی (حذف نگاه سلیقهای در جانمایی مراکز لجستیک)
5.
دارای
مدلسازی ریاضی با هدفِ کمینهسازی تابع هزینه کل شبکه
v الزامات و مجوزهای قانونی مکانیابی و احداث مراکز لجستیک
الف) بند چ ماده
۳۰ قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه کشور
به منظور تسهیل
تجارت، رقابتپذیر کردن فعالیتهای حمل و نقل با توجه به مزیتهای نسبی در زنجیره
عرضه و خدمات ترابری منطقهای و بین المللی، دولت مجاز است:
۱- از ایجاد پارکهای
پشتیبانی (لجستیک)، احداث پایانهها، شهرکهای حمل و نقل ترکیبی مسافری و باری و
گسترش بنادر خشک توسط بخش خصوصی و تعاونی حمایت نماید.
۲- نسبت به تهیه طرح مکانیابی
پایانههای کانتینری و حمل و نقل ترکیبی در شبکه اصلی و عبوری (ترانزیتی) کشور اعم
از شمالی- جنوبی، شرقی- غربی و نیز شبکه آسیایی تا پایان سال دوم برنامه و اجرای
آن از طریق بخش خصوصی و تعاونی اقدام نماید.
۳- ساز و کارهای لازم را برای
تحقق افزایش سالانه ۱۰ درصد حجم ترانزیت کالا را فراهم کند.
ب) قانون موافقتنامه
بیندولتی بنادر خشک
تعهد ج.ا.ا به
توسعه بنادر خشک کشور طبق استانداردهای مورد قبول کمیسیون همکاریهای اقتصادی– اجتماعی آسیا و
اقیانوسیه سازمان ملل (اسکاپ)
v
تقسیمبندی
مراکز لجستیک
توضیح : در سند
آمایش مراکز لجستیک شهر، دهکده، پارک و مراکز لجستیک مرزی تعیین تکلیف می گردد .
v
تعاریف
مرکز لجستیک: محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیتهای مرتبط با حملونقل،
لجستیک و توزیع کالا در بعد داخلی یا بینالمللی ایجاد میشود. مراکز لجستیک
براساس شیوههای حملونقل، محدوده جغرافیای عملکردی و خدمات لجستیک به پنج دسته
اصلی «بندر دریایی»، «هاب لجستیک»، «مرکز لجستیک مرزی»، «پایانه بار» و «مراکز
توزیع محلی» تقسیم میشوند.
شهــر لجستیک: مرکز لجستیکی دارای حیطه فعالیت و گستره بینالمللی (صادرات، واردات،
ترانزیت، صادرات مجدد)، دارای دسترسی به حداقل 3 شیوه حملونقل، دارای منطقه آزاد
یا ویژه اقتصادی و به
عنوان دروازه اصلی تجارت کشور
دهکده لجستیک:
مرکز لجستیکی دارای حیطه فعالیت و گستره غالبا بینالمللی(صادرات، واردات،
ترانزیت)،
دارای دسترسی به حداقل 2 شیوه حملونقل، دارای بندر خشک و دسترسی پرظرفیت ریلی و
جادهای
پارک لجستیک
عمومی: مرکز لجستیکی دارای حیطه فعالیت و گستره
کشوری، دارای پایانه چندوجهی و ارائه خدمات به انواع گروههای کالایی
پارک لجستیک
تخصصی: مرکز لجستیکی با تمرکز بر فعالیتهای
لجستیکی یک گروه کالایی خاص
v
اهداف
اصلی طرح احداث مراکز لجستیک
v
اهداف
کمی طرح احداث مراکز لجستیک