سوالات دستورالعمل مجوز فعالیت در مناطق ویژه اقتصادی بندری
1 – منطقه ویژه اقتصادی
بندری چیست؟
در اجرای ماده 1 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی به منظور پشتیبانی از
فعالیتهای اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین المللی و تحرک در اقتصاد منطقه ای و
تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد و جلب و
تشویق سرمایه گذاری داخلی، خارجی، صادرات مجدد عبور خارجی (ترانزیت) و انتقال کالا
(ترانشیپ) به دولت اجازه داده می شود در شهرستان هایی که استعداد و توان لازم برای
تحقق اهداف مذکور را دارند مناطقی را با عنوان منطقه ویژه اقتصادی ایجاد نماید که
بنادر شهید رجایی، امام خمینی (ره)، بوشهر، امیرآباد، آستارا و نوشهر با مصوبه
هیأت وزیران بعنوان مناطق ویژه اقتصادی بندری تعیین گردد.
2 – مجوز فعالیت چیست؟
اجازه نامه ای است که بمنظور انجام فعالیت های اقتصادی، عمرانی، ساختمانی،
فرهنگی، آموزشی و خدماتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی توسط سازمان مسئول منطقه صادر
می گردد.
3 – چه اشخاصی فعالان در
منطقه نامیده می شوند؟
اشخاص حقیقی یا حقوقی است که در زمینه اقتصادی، عمرانی، ساختمانی، فرهنگی،
آموزشی و خدماتی و ... در منطقه فعالیت می نمایند.
4- دسته بندی فعالان اقتصادی به چه صورتی است؟
1 – فعالان دارای قرارداد 2 – فعالان دارای تفاهم نامه/موافقتنامه 3 – شرکت ها و مؤسسات کارگزاری ترابری دریایی 4 – صورتحساب ارائه خدمت در منطقه 5 – اشخاص حقیقی یا حقوقی ثانویه
5– فرآیند صدور مجوز
فعالیت چگونه است؟
متقاضی (فعالان) ضمن تکمیل فرم درخواست و پرداخت هزینه صدور اسنادی، نسبت به
ارائه مدارک مثبته، موافقت کتبی منطقه (اشخاص
حقیقی یا حقوقی)، تأییدیه واحد مالی مبنی بر عدم بدهی به منطقه، کارت ملی مدیر
عامل به امور منطقه اقدام می نماید.
6 – آیا مجوز فعالیت
دارای تاریخ اعتبار می باشد؟
بله. مدت اعتبار فعالیت حداکثر یک سال می باشد و
متقاضی می بایست حداقل یکماه قبل از انقضاء مجوز فعالیت نسبت به درخواست مجوز جدید
اقدام نماید.
7 – آیا مجوز فعالیت برای
تمامی بنادر کشور صادر می گردد؟
خیر. فقط برای بنادری که طبق مصوبه هیأت وزیران
منطقه ویژه اقتصادی شده اند صادر می گردد. مانند بنادر شهید رجایی، امام خمینی
(ره) بوشهر، نوشهر، استارا و امیرآباد
8 – چه شرکتها و مؤسسات
کارگزاری ترابری دریایی می توانند مجوز فعالیت را اخذ کنند؟
شرکتهای دارای پروانه فعالیت از سازمان بنادر و دریانوردی که در زمینه خدمات
بندری و دریایی در بنادر فعالیت می نمایند.
9 – چه زمانی برای اخذ
مجوز فعالیت اقدام نماییم؟
فعالان در منطقه موظفند قبل از شروع فعالیت نسبت
به اخذ مجوز فعالیت از منطقه اقدام نمایند.
سوالات
دستورالعمل مجوز ورود، بهره برداری و خروج وسایل نقلیه ،تجهیزات و ماشین آلات در
مناطق بندری
1 – مقررات ورود و صدور
کالا در مناطق ویژه اقتصادی چگونه است؟
مطابق ماده 8 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی مصوب 11 / 3 / 1384 مبادلات
بازرگانی مناطق با خارج از کشور و یا سایر مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری
و صنعتی پس از ثبت در گمرک از حقوق گمرکی، سود بازرگانی و کلیه عوارض ورود و صدور
تحت هر عنوان معاف بوده و مشمول محدودیت ها و ممنوعیت های مقررات واردات و صادرات
به استثنای محدودیت ها و ممنوعیت های قانونی و شرعی نمی شود و مبادلات بازگانی
مناطق با سایر نقاط کشور به استثنای مناطق یاد شده در فوق تابع مقررات صادرات و
واردات می باشد.
2 – آیا ورود، شمارهگذاری،
بهرهبرداری وخروج کلیه اقلام وارده خارجی شامل وسایل نقلیه، تجهیزات تخلیه و بارگیری
اعم از ثابت و متحرک، ماشینآلات عمرانی و صنعتی، دستگاههای الکتریکی و مکانیکی،
اقلام و تجهیزات مورد استفاده در مستحدثات دریایی و بندری و سایر تجهیزات جانبی
وارده از راه دریا/خشکی، به محدوده مناطق دارای
دستورالعمل می باشد؟
بله، دستورالعمل اجرایی ورود، شمارهگذاری، بهرهبرداری از وسایل نقلیه،تجهیزات و
ماشـین آلات( خارجی) مناطق ویژه اقتصادی بندری می باشد.
3 – به چه اشخاصی متقاضی
و بهره بردار می گویند؟
متقاضی :اشخاص حقوقی یا نمایندگان
قانونی وی که پس از اخذ موافقت نامه ورود از منطقه، درخواست حکم تحویل و انتقال،
شمارهگذاری و مجوز بهرهبرداری از اقلام خارجی را دارند.
بهره بردار: شخص حقوقی که دارای مجوز فعالیت از منطقه میباشد و از تسهیلات
و مزایای خاص قانونی منطقه استفاده مینماید.
4 – مجوز بهره برداری
چیست؟
مجوزی که برابر مقررات، برای متقاضی استفاده از اقلام خارجی در منطقه صادر میگردد.
5 – حکم تحویل و انتقال
اقلام وارده به اماکن منطقه چیست؟
اجازه انتقال اقلام خارجی از انبار تحویل گیرنده/ منطقه به محوطه اختصاصی
متقاضی که توسط سازمان مسئول منطقه صادر میگردد.
6 – چگونه عمر مجاز وسایط
نقلیه، تجهیزات و ماشین آلات تعیین می شود؟
حداکثر عمر مجاز در بدو ورود اقلام خارجی بر اساس سال ساخت که مجاز است به
منطقه وارد گردد.. عمر مجاز بهرهبرداری در منطقه حداکثر زمانی است
که اقلام خارجی بر اساس سال ساخت و مناسب با حداکثرعمر تعیین شده درشناسنامه عمر
مجاز در منطقه مورد بهرهبرداری قرار میگیرند.
7 – شناسنامه سالیانه عمر
مجاز چیست؟
جدولی است از مجموعه اطلاعات انواع اقلام خارجی که شامل عمر مجاز در بدو ورود و مدت زمان بهرهبرداری
از سال ساخت بوده که توسط کارشناسان خبره
بر اساس شاخصهای سال ساخت/میزان کارکرد تجهیز مورد تأیید شرکت سازنده و یا توسط
شرکتهای بازرسی دارای صلاحیت تأیید میگردد، تعیین و پس از تصویب شورای معاونین و
مدیر منطقه و توسط معاونت امور بندری و اقتصادی جهت اجرا ابلاغ می گردد و حسب تشخیص
مدیر منطقه میتواند مورد بازنگری قرار گیرد.
8 – شرایط صدور مجوز بهره
برداری و حکم تحویل و انتقال چگونه می باشد؟
متقاضی ورود اقلام خارجی به منطقه، ضمن دارا بودن مجوز
فعالیت، باید حائز یکی از شرایط ذیل باشد
الف-قرارداد مستقیم با منطقه که حسب مفاد قرارداد امکان
ورود تجهیزات، نوع و تعداد کاربری آن پیشبینی شده باشد
ب -قرارداد ثانویه (حداقل یک ساله) با دارنده
قرارداد مستقیم با منطقه و درچارچوب شرایط قرارداد اصلی با منطقه باشد.
9 – مدت اعتبار مجوز بهره
برداری چند ساله می باشد؟
مدت اعتبار مجوز بهره برداری حداکثر یکساله بوده و قابل تجدید می باشد.
10 – آیا مجوز بهره برداری
برای وسایل نقلیه، تجهیزات و ماشین آلات وارده (داخلی) از سرزمین اصلی صادر می
گردد؟
خیر، برای وسایط نقلیه، تجهیزات و ماشین آلات وارده خارجی متعلق به منطقه مجوز
بهره برداری صادر می گردد.
11 – آیا مجوز بهره برداری
برای اقلام داخلی صادر می شود؟
خیر مجوز بهرهبرداری برای اقلام
وارده خارجی به منطقه صادر میگردد و مشمول اقلام داخلی نمیشود.
12 – آیا اقلام خارجی وارده به منطقه مشمول هزینه می باشد؟
اقلام خارجی وارده به منطقه، مشمول پرداخت هزینههای مصوب بر اساس کتابچه
تعرفه میباشد.
13- کتابچه تعرفه چیست ؟
مجموعهای از تعرفههای خدمات بندری، دریایی و خاص مناطق ویژه اقتصادی میباشد
که بصورت سالیانه در قالب یک کتابچه تهیه و از سوی هیأت عامل سازمان مصوب وجهت
اجرا به کلیه بنادر بازرگانی کشور ابلاغ میگردد.
دستورالعمل شماره گذاری وسایط
نقلیه، تجهیزات و ماشین آلات در مناطق ویژه اقتصادی بندری
1 – آیا وسایط نقلیه،
تجهیزات و ماشین آلات وارده خارجی در منطقه دارای قوانین و مقررات شماره گذاری خاص
می باشد؟
بله، به منظور مشخص شدن وسایط نقلیه، تجهیزات و ماشین آلات وارده خارجی دارای پلاک گذاری خاصی می باشند.
2 –مشخصات پلاک، ابعاد و نحوه نصب آن بروی اقلام خارجی
متحرک چگونه است؟
پلاک منطقه از جنس آلومینیوم و مطابق
شکل ذیل از سه قسمت تشکیل میگردد:
سمت راست پلاک : عنوان منطقه ویژه اقتصادی
بندر....
سمت چپ پلاک : آرم سازمان بنادر و دریانوردی
وسط پلاک : عدد چهار رقمی سریالی (1111 تا 9999) بدون استفاده از صفر جهت
شناسایی وسایل نقلیه وحروف الفبا (از حرف الف تا ی)
3 – آیا وسایط نقلیه،
تجهیزات و ماشین آلات دارای شناسنامه می باشند؟
بله، شناسنامه کارتی است در ابعاد 21 در 29 سانتی
متر حاوی کلیه اطلاعات مالک و مشخصات فنی تجهیزات و ماشین آلات از قبیل شماره
شاسی، شماره بدنه، شماره موتور، رنگ، تعداد سیلندر، تعداد چرخ و محور، ظرفیت مجاز.
4 - تجهیزات و ماشین
آلات فرسوده و اسقاطی که کاربری خود را از دست بدهند چه کار بایستی انجام دهند؟
در صورتی که عمر مجاز اقلام خارجی متحرک/ثابت پس
از انجام تعمیرات اساسی به پایان رسیده یا به هر علت کاربری خود را از دست داده
باشد، براساس اعلام دستگاه نظارت/امور منطقه/واحد فنی و نگهداری/یگان حفاظت، بهرهبردار
مکلف است یکی از روشهای ذیل اقدام نماید: ترانزیت به سایر مناطق آزاد / ویژه
اقتصادی 2-اعاده/ انتقال به خارج از منطقه
5 – کد شناسایی چیست؟
کدی است متشکل از عددی چند رقمی و حروفی که با پلاک/ برچسب بر روی اقلام خارجی
نصب میشود.
6 – پلاک چیست؟
صفحهای فلزی است با ابعاد، طرح و رنگ
مشخص که شماره شناسایی روی آن حک میشود که توسط یگان حفاظت صادر میگردد.
7 – آیا وسایط نقلیه،
تجهیزات، ماشین آلات مورد استفاده در مناطق بندری نیاز به کارت معاینه فنی دارد؟
بله. مراکز مجاز معاینه فنی و یا شرکتهای رده بندی مورد تأیید منطقه نسبت به
بازدید ظاهری و آزمایشهای فنی برای تشخیص اصالت وسایط نقلیه، تجهیزات و ماشین آلات
و سنجش میزان سلامت فنی، ایمنی و زیست محیطی اقدام نموده و معاینه فنی و یا
گواهینامه مربوطه را صادر می نمایند.
8 – مدت اعتبار پلاک و
کارت مشخصات برای وسایط نقلیه، تجهیزات و ماشین آلات چقدر است؟
اعتبار پلاک و کارت مشخصات برای وسایط نقلیه، تجهیزات و ماشین آلات تا مدت
زمان مندرج در مجوز بهره برداری می باشد.
9 – آیا وسایط نقلیه،
تجهیزات و ماشین آلاتی که بین منطقه و سرزمین اصلی تردد می کنند و دارای پلاک دائم
از راهنمایی و رانندگی جمهوری اسلامی هستند مشمول مقررات شماره گذاری منطقه می
شود؟
خیر،پلاک گذاری برای اقلام وارده خارجی از مسیر خشکی / دریا می باشد.
سوالات
دستورالعمل نحوه بکارگیری و استفاده از کالای مصرفی ،مواد اولیه ،ماشین آلات خط
تولید و تاسیسات در مناطق ویژه بندری
1 – مقررات ورود و صدور
کالا در مناطق ویژه اقتصادی چگونه است؟
مطابق ماده 8 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی مصوب 11 / 3 / 1384
مبادلات بازرگانی مناطق با خارج از کشور و یا سایر مناطق ویژه اقتصادی و مناطق
آزاد تجاری و صنعتی پس از ثبت در گمرک از حقوق گمرکی، سود بازرگانی و کلیه عوارض
ورود و صدور تحت هر عنوان معاف بوده و مشمول محدودیت ها و ممنوعیت های مقررات
واردات و صادرات به استثنای محدودیت ها و ممنوعیت های قانونی و شرعی نمی شود و
مبادلات بازگانی مناطق با سایر نقاط کشور به استثنای مناطق یاد شده در فوق تابع
مقررات صادرات و واردات می باشد.
2 – آیا ورود ، استفاده وبکارگیری از مواد اولیه، قطعات یدکی
و اقلام مصرفی ( خارجی) در
محدوده مناطق ویژه اقتصادی بندری دارای
دستورالعمل می باشد؟
بله، دستورالعمل اجرایی ورود ، استفاده وبکارگیری از مواد اولیه، قطعات یدکی و
اقلام مصرفی ( خارجی) در محدوده مناطق ویژه
اقتصادی بندری می باشد.
3 – به چه اشخاصی متقاضی
می گویند؟
اشخاص حقیقی یا حقوقی یا نمایندگان قانونی وی که پس از اخذ موافقت نامه ورود
از منطقه، درخواست مجوز مصرفی از اقلام خارجی را دارند.
4 – مجوز بکارگیری و
استفاده چیست؟
مجوزی که برابر مقررات، برای متقاضی
استفاده و بکارگیری از اقلام مصرفی خارجی
در منطقه صادر میگردد.
5 – حکم تحویل و انتقال
اقلام وارده به اماکن منطقه چیست؟
اجازه انتقال اقلام خارجی از انبار تحویل گیرنده/ منطقه به محوطه اختصاصی
متقاضی که توسط سازمان مسئول منطقه صادر میگردد.
6 –گزارش مصرف اقلام خارجی
وارده چیست ؟
بهرهبردار باید حداکثر هر سه ماه یکبار گزارش نحوه استفاده و بکارگیری از
مواد اولیه، کالای مصرفی و باقیمانده اقلام، ضایعات مربوط و مستندات آن را ارائه
نماید در غیر اینصورت تا تعیین تکلیف آن، منطقه نمیتواند نسبت به صدور موافقت
نامه ورود اقلام جدید اقدام نماید.
7 – درصورتیکه اقلام
وارده به هرعلتی کاربری خودرا از دست بدهد و یا در جریان تولید به ضایعات تبدیل
شود متقاضی چه کار ی بایستی انجام دهد؟
در صورتیکه متقاضی
نخواهد این اقلام را در انبار اختصاصی خود نگهداری کند ،موظف است نسبت به خروج،مرجوع و ترخیص اقلام از منطقه و یا بازیافت
و معدوم ساختن آنها اقدام نمایددر غیراینصورت برابر با مقررات منطقه رفتار می
گردد. خروج قطعات داغی و ضایعات باقیمانده
از اقلام خارجی بر اساس یکی از روشهای ذیل میباشد :
1.
ترانزیت
به سایر مناطق آزاد/ویژه اقتصادی
2.
اعاده/انتقال
به خارج از کشور
3.
ترخیص
قطعی
4. معدوم
نمودن کالاهای فاسد شدنی بر اساس
دستورالعمل نحوه برخورد با کالای فاسد شده مصوب اجلاس شماره 1894 مورخ24 /07/1396 هیأت
عامل سازمان
5.
اسقاط
اقلام ضایعاتی
8 – شرایط صدور مجوز بکارگیری
و استفاده و حکم تحویل و انتقال چگونه می
باشد؟
متقاضی ورود اقلام خارجی به منطقه، ضمن دارا بودن مجوز فعالیت،
باید حائز یکی از شرایط ذیل باشد :
1- قرارداد
مستقیم با منطقه که حسب مفاد قرارداد امکان ورود تجهیزات، نوع و تعداد کاربری آن
پیشبینی شده باشد.
2- قرارداد
ثانویه (حداقل یک ساله) با دارنده قرارداد مستقیم با منطقه و درچارچوب شرایط
قرارداد اصلی با منطقه باشد.
9 – مدت اعتبار بکارگیری
و استفاده چند ساله می باشد؟
مدت اعتبار مجوز استفاده و بکارگیری حداکثر یکساله بوده و بر اساس مدت اعتبار
مجوز فعالیت و پس از دریافت گزارش میزان مصرف قابل تمدید میباشد.
10 – واحد تعیین ارزش گمرک
مستقر در منطقه چیست؟
واحدی است در امور منطقه که ارزش کالا بر مبنای یکی از روشهای ذیل تعیین مینماید
:
سوابق ترخیص کالای مثل همزمان از همان
کشور مبداء
سوابق ترخیص کالای مشابه همزمان از همان کشور مبداء
قیمت فروش همان کالا در بازار داخلی پس از تعدیلهای لازم
ارزش محاسباتی بر مبناء عوامل متشکله
ارزش گذاری کالا بر مبناء مدارک و اطلاعات موجود و با انعطاف در به کارگیری
روشهای فوق الذکر
11 – صدور مجوز بکارگیری و
استفاده بر چه اساسی است؟
صدور مجوز استفاده و بکارگیری باید براساس درخواست ذینفع قبض انبار صورت
پذیرفته بنحوی که نام مندرج در مجوز صادره دقیقاً با نام ذینفع قبض انبار مطابقت
داشته باشد.
12 – اقلام مصرفی خارجی وارده به منطقه، مشمول پرداخت
هزینه می باشد؟
اقلام مصرفی خارجی وارده به منطقه، مشمول
پرداخت هزینههای مصوب بر اساس کتابچه تعرفه میباشد :
1.
هزینه
صدور مجوز استفاده و بکارگیری و تمدید آن
2.
هزینه تسهیلات مواصلاتی و
مهندسی منطقه
صدور پروانه اشتغال و بکارگیری اتباع خارجی در مناطق ویژه اقتصادی بندری
1 – صدور پروانه اشتغال اتباع خارجی در مناطق ویژه اقتصادی
بندری به چه نحوی خواهد بود؟
صدور پروانه اشتغال اتباع خارجی در صورت درخواست کارفرما و با رعایت نسبت پیش
بینی شده در تبصره ماده 41 مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تأمین اجتماعی
خواهد بود. (تبصره ـ در هر صورت نسبت کارگران خاجی نباید از ده درصد (10%) کل
شاغلان هر منطقه بیشتر باشد.
2 – واحد صدور مجوز تردد اتباع خارجی در مناطق ویژه اقتصادی با
چه کسانی می باشد؟
در مبادی ورودی به محدوده منطقه متشکل از حراست و گارد انتظامات می باشد.
3 – پرسش نامه ورود اتباع خارجی حداکثر چند ساعت پیش از ورود
تبعه خارجی توسط چه کسی تکمیل و به واحد کار ارائه می نماید؟
پرسش نامه ورود اتباع خارجی حداکثر 48 ساعت پیش از ورود تبعه خارجی توسط کارفرما تکمیل و طی مراحل قانونی به واحد کار
تحویل می گردد.
4 - مدت صدور اعتبار پروانه اشتغال
اتباع خارجی از زمان صدور حداکثر چقدر می باشد؟
5 – تمدید پروانه اشتغال اتباع خارجی به چه صورتی است ؟
هر یک از اتباع خارجی یا کارفرمای وی در صورت تمایل به تمدید پروانه اشتغال،
موظفند حداکثر 30 روز قبل از پایان مهلت اعتبار پروانه با ارائه اصل پروانه اشتغال
و مدارک ذیل به واحد کار مراجعه نمایند.
1 – درخواست کتبی کارفرما (معرفی نامه) 2 – تکمیل فرم
پرسشنامه تمدید پروانه اشتغال 3 – ارائه اصل گذرنامه تبعه خارجی،
روادید و پروانه اقامت 4 – تأییدیه کارفرما در خصوص مفاصاحساب مالیاتی تبعه خارجی 5 – تأییدیه مالی
مربوط به هزینه صدور اسناد
6 – تجدید پروانه اشتغال اتباع خارجی به چه نحوی است؟
در صورت تغییر کارفرما یا نوع کار تبعه خارجی، کارفرما باید ضمن اعلام مراتب
(ظرف 48 ساعت) به واحد کار، نسبت به ارائه مدارک ذیل جهت تجدید پروانه اقدام
نماید.
1 – درخواست کتبی کارفرما مبنی بر تجدید پروانه اشتغال در صورت
تغییر نوع کار.
2 – ارائه گواهی خاتمه کار از سوی کارفرمای قبلی در صورت تغییر
کارفرما
3 – ارائه مدارک مرتبط با تخصص تبعه خارجی (در خصوص تغییر نوع
کار)
4 – 2 قطعه عکس 4 × 3 جدید
5 – ارائه اصل تعهد نامه
6 – تأییدیه مالی مربوط به هزینه صدور اسناد
7 – تکمیل فرم مربوط به تعهد کارفرما
7 – در هنگام ارائه درخواست تمدید یا تجدید پروانه اشتغال
اتباع خارجی چه موردی در پروانه اشتغال الزامی است؟
شماره پروانه اقامت در پروانه اشتغال الزامی است.
8 – پروانه اشتغال اتباع خارجی در چه صورتی المثنی و طی چه
مراحلی صادر می گردد ؟
واحد کار پس از بررسی مدارک در صورت مفقود یا مخدوش شدن ( صدمه دیدن ، آبدیدگی
و ... ) در صورت عدم انقضاء مدت اعتبار
پروانه مذکور، پروامه اشتغال ( با قید مهر المثنی) را با همان شماره و سررسید مدت
انقضاء قبلی صادر و در قبال اخذ رسید طی اخذ مراحل قانونی ذیل تحویل تبعه خارجی می
نماید.
1
– اعلام به واحد کار (ظرف 48 ساعت) به صورت کتبی
2 – گزارش مرجع انتظامی و یا واحد صدور مجوز تردد حسب مورد در
خصوص چگونگی مفقود شدن
3 – تکمیل فرم درخواست صدور المثنی
4 – اصل گذرنامه، روادید و اقامت معتبر
5 – تکمیل فرم تعهد نامه مبنی بر قبول مسئولیت نسبت به اظهار
خلاف واقع
6 – دو قطعه عکس رنگی جدید 4 × 3
7 – تأییدیه مالی مربوط به هزینه صدور اسناد
8 – ارائه اصل پروانه اشتغال (در صورت مخدوش شدن)
9 – صدور مجوز خروج (موقت/ دائم) اتباع خارجی به چه نحوی است؟
در صورتیکه اتباع خارجی دارای پروانه اقدامت معتبر باشد می توانند با مراجعه
به مدیریت اتباع خارجی نیروی انتظامی استان محل اقامت خود روادید خروج دریافت
نمایند. در این صورت با توجه به مدت اعتبار پروانه اشتغال، کارفرمای وی موظف است
15 روز پیش از خروج طی درخواست کتبی موضوع را به واحد کار منعکس تا ضمن اخذ تعهد
در خصوص مفاصاحساب مالیاتی تبعه خارجی و سایر حقوق متصوره، هماهنگی های لازم با
نیروی انتظامی بعمل آید.
10 – ابطال پروانه اشتغال اتباع خارجی با مشاهده چه مورادی حسب
تشخیص اعلام چه کسی توسط واحد کار ابطال خواهد شد؟
پروانه اشتغال اتباع خارجی حسب تشخیص و اعلام مدیریت منطقه طی موارد ذیل توسط
واحد کار ابطال خواهد شد.
1 – انقضای مدت اعتبار پروانه اشتغال
2 – انقضای مدت اعتبار پروانه اقامت
3 – عدم رعایت قوانین و مقررات منطقه توسط تبعه خارجی حسب مورد
به تشخیص مراجع ذیصلاح منطقه
4 – قطع رابطه استخدامی تبعه خارجی با کارفرما
5 – فوت دارنده پروانه اشتغال
6 – خروج قطعی تبعه خارجی در مدت اعتبار پروانه اشتغال
7 – تغییر کارفرما یا نوع کار تبعه خارجی .
صدور مجوز سرمایه گذاری در مناطق بندری
1-مدت زمان صدور مجوز فعالیت سرمایه
گذاری پس ازارائه طرح توجیهی ، فنی و اقتصادی چند روز است؟
حداکثر زمان بررسی و صدور مجوز فعالیت سرمایه گذاری 25 روز کاری می باشد.
2- طرح توجیهی را
چگونه تهیه کنیم؟
پس از اعلام موافقت واحدسرمایه گذاری و بازاریابی
بندر شرکت نسبت به طرح توجیهی فنی
و اقتصادی تهیه شده توسط مشاور ذیصلاح مورد تائید معاونت برنامه ریزی و نظارت
راهبردی ریاست جمهوری حسب گروه و رسته را مشتمل بر بررسیهای بازار، مالی، فنی و
برنامه زمانبندی اجرای طرح ارائه نماید.
3- آیا تفاوتی میان
سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد تجاری صنعتی با مناطق ویژه اقتصادی بندری وجود
دارد؟
سرمایه گذاری خارجی در مناطق ازاد تابع مقررات خاص سرمایه گذاری در آن مناطق
است.اما مناطق ویژه اقتصادی در این خصوص جزیی از سرزمین اصلی محسوب میگردد و مشمول
قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی میباشد.
4-چگونه می توان فرمهای درخواست سرمایه گذاری را تهیه نمود؟
از طریق مراجعه حضوری به واحد سرمایه گذاری و بازاریابی در
بنادر
از طریق وب سایت که
بصورت فایل word می باشد.
5- ضوابط واگذاری اراضی چیست؟
پذیرش طرحها و واگذاری اراضی براساس طرحهای جامع و کاربریهای
مصوب بندر صورت میگیرد
مستاجر می بایست نقشه های تأسیسات و مستحدثات لازم را توسط
مهندسین مشاور صلاحیت دار تهیه نماید.
مستاجر می بایست نقشه های تأسیسات و مستحدثات لازم را توسط
مهندسین مشاور صلاحیت دار تهیه نماید.
ضوابط واگذاری اراضی بندری موضوع پیچیده ای است و کافی است
موضوع سرمایه گذاری و ماهیت آن باعث افزایش ترافیک بندری و دریایی سالانه شود به
طوریکه اجرای این طرح در بنادر کشور نسبت به شهرکهای صنعتی توجیه منطق از لحاظ
افزایش ترافیک دریایی و بندری و همچنین رویکردی داشته باشد که ححجم فعالیت بندری
را افزایش داده ،در زنجیره لجستیک کشور بتواند بعنوان حلقه ای تسهیل و تسریع حمل و
نقل را بوجود آوردو درکل باعث چابکی ،استواری ،رونق زنجیره لجستیک کشور گردد.
صدور مجوز فعالیت شرکتهای کارگزاری دریایی و بندری
1.
چه
مدارکی برای ثبت اولیه درخواست مورد نیاز است؟
در مرحله اولیه ثبت نام، آپلود اسناد دوره
آموزشی، مدرک تحصیلی، کارت پایان خدمت، سوابق کاری، تاییدنامه سمت ضروری است.
2.
مراحل
ثبت درخواست به چه صورت است؟
بعد از ارسال درخواست اولیه و اعلام موافقت اولیه
توسط کارشناس، باید اصل مدارک را جهت معرفی به ثبت به اداره امور کارگزاران تحویل
دهید تا پس از مهر صورتجلسه و معرفی به ثبت و دریافت روزنامه رسمی بتوانید درخواست
را ادامه دهید. به این صورت که پس از دریافت روزنامه با وارد کردن کد رهگیری در سایت
باید نسبت به آپلود روزنامه اقدام نمایید.
3.
پاسخگویی
به درخواست چه قدر زمان می برد؟
بعد از بررسی سوابق کاری توسط کارشناس،
در صورت تایید/ عدم تایید درخواست اولیه، از طریق پیامک مطلع خواهید شد و می توانید
درخواست را سریع تر پیش ببرید. در صورتی که نیاز به استعلام حراست باشد حدودا چهل
روز و در غیر این صورت زمان کمتری می برد.
4. از چه طریق می توانم از وضعیت درخواستم مطلع شوم؟
بعد از ارسال درخواست اولیه، با پیگیری کد رهگیری می توانید از وضعیت
درخواست خود آگاه شوید. همچنین، نتیجه بررسی درخواست به شماره همراهی که در ثبت درخواست
درج کرده اید پیامک می شود.
5.
کد
رهگیری را فراموش کرده ام.
بعد از ارسال درخواست اولیه، با پیگیری کد رهگیری
می توانید از وضعیت درخواست خود آگاه شوید. همچنین، نتیجه بررسی درخواست به شماره
همراهی که در ثبت درخواست درج کرده اید پیامک می شود.
6.
ثبت
نام کرده ام، چطور باید وارد پورتال شوم؟
تا زمانی که درخواست شما تایید نشده و روزنامه
رسمی را بارگذاری نکرده اید، نمی توانید اقدام دیگری انجام دهید. چنانچه درخواست
شما تایید شود، می توانید با شناسه ملی شرکت به عنوان نام کاربری، و کلمه عبوری که
خودتان در هنگام ثبت درخواست مشخص کردید، وارد پورتال شوید و وظیفه "تکمیل
پروفایل شرکت" را انجام دهید.در صورت تایید نشدن درخواست، پس از رفع مواری که
باعث رد درخواست شده، می توانید درخواست جدید ارسال نمایید.
7.
کلمه
عبورم را فراموش کرده ام.
برای تغییر کلمه عبور از کارشناس مسئول حوزه
خود راهنمایی بگیرید.
8.
درخواست
من پذیرفته شده است و روزنامه را هم دریافت کرده ام. چه اقدامی باید انجام دهم؟
چنانچه درخواست شما تایید شود، پس از دریافت
روزنامه با وارد کردن کد رهگیری در سایت باید نسبت به آپلود روزنامه اقدام نمایید.
سپس شما می توانید با شناسه ملی شرکت به عنوان نام کاربری، و کلمه عبوری که خودتان
در هنگام ثبت درخواست مشخص کردید، وارد پورتال شوید و وظیفه "تکمیل پروفایل
شرکت" را انجام دهید.
9.
درخواست
من رد شده است. آیا مجددا می توانم درخواست بدهم؟
در صورت تایید نشدن درخواست، پس از رفع مواری
که باعث رد درخواست شده، می توانید درخواست جدید ارسال نمایید.
10. درخواست من رد شده اما می خواهم
درخواست جدید دیگری ارسال کنم اما در هنگام ارسال با خطا مواجه می شوم و درخواست
ارسال نمی شود.
در صورتی که اطلاعات مدیرعامل و شرکت در سامانه
ثبت شده باشد، بدین معنا که قبلا توانسته اید وارد سامانه شوید، در حال حاضر باید
بعد از ورود به سامانه، از طریق درخواست مجوز بار اول اقدام نمایید.
11. فایل ها را اشتباه بارگذاری کرده ام.
چطور می توانم آن ها را ویرایش کنم؟
بعد از ارسال درخواست، امکان ویرایش فایل ها را
با کد رهگیری ندارید. چنانچه به همین دلیل، درخواست شما رد شد باید مجددا درخواست
دهید. اگر درخواست شما تایید شد، در مرحله بعدی (تکمیل پروفایل شرکت) می توانید فایل
ها را ویرایش نمایید.
12. نام زمینه فعالیت مورد نظرم در لیست
وجود ندارد. علت چیست؟
زمینه فعالیت هایی که دارای آئین نامه هستند در
لیست نمایش داده می شوند و قابل انتخاب هستند.