نکته روز شماره 43- های تک نیاز فردای صنعت
۱۳۹۴/۰۱/۱۵
دنیای امروز دنیای متنوع و نوآوری است. این تحولات سریع محیطی و بهویژه تحولات تکنولوژیک از یک طرف و جهانی شدن تجارت از سوی دیگر، مدیران بنگاههای اقتصادی را با چالشهای جدی روبهرو کرده است. این امر، سبب شده است مدیریت بنگاهها، بهخصوص بنگاههائی که با تکنولوژیهای پیشرفته سر و کار دارند، پیچیدهتر شود. مدیران این شرکتها علاوه بر تسلط به مباحث مرتبط با تکنولوژی بنگاه خود، باید از حداقل آگاهی نیز نسبت به دانش مدیریت بنگاههای High-Tech برخوردار باشند. این مسئله وقتی اهمیت خود را نشان میدهد که بدانیم بنگاههای کوچک و متوسط و بهویژه بنگاههای کوچک و متوسط High-Tech، در اقتصاد جهانی نقش قابل توجهی را ایفاء میکنند و این نقش در آینده پررنگتر خواهد شد. لذا توجه به شیوه خاص مدیریتی این بنگاهها در روزگار ما از اهمیت ویژهای برخوردار است و تربیت مدیران بنگاههای High-Tech کشور برای ورود به این عرصه، امری ضروری بهنظر میرسد. امروزه بنگاههای اقتصادی به دنبال آموزش نیروی انسانی خود هستند که امری لازم و مفید است، اما موضوعی اساسی مطرح است و آن اینکه آموزش به خودی خود، دارای ارزش نیست و صرف این مسئله که ما نیرو تربیت کنیم و آموزش دهیم ممکن است به حل مشکلات بنگاه / جامعه منجر نشود. بهعبارت دیگر، آموزش وقتی ارزشمند است که در راستای نیازهای بنگاه و در جهت حل مشکلات آن، انجام پذیرد. اما موضوع صنایع High-Tech چیست؟ تجربه نشان میدهد در سالهای گذشته، برداشت متخصصان از تکنولوژی، برداشت سختافزاری بوده است. به همین دلیل برای دستیابی به تکنولوژی، مدیران عمدتاً به خرید ماشینآلات اقدام میکردهاند. اما امروزه این برداشت دچار تغییر شده است. امروزه مدیران میدانند که خرید سختافزار، برای دستیابی به تکنولوژی کافی نیست بلکه باید عناصر دیگر تکنولوژی نیز توجه شود. عناصری مانند نیروی انسانی و یا دانش فنی که باید در کنار آن سختافزار باشند. تکنولوژیهائی که از آنها تحت عنوان High-Tech یاد میشود ویژگیهای خاصی دارند. نخست اینکه این تکنولوژیها سرعت تحول بالائی دارند. گاهی اوقات عمر این تکنولوژیها به کمتر از یک سال میرسد، در صورتیکه در تکنولوژیهای سنتی، متوسط عمر، بیش از ۱۰ سال است دوم اینکه نقش نیروی انسانی نسبت به سختافزار بالاتر است. به این معنی که اگر ارزش افزودهای که ایجاد میشود اندازهگیری کنیم، در High-Tech سهم نیروی انسانی در ایجاد این ارزش افزوده، بسیار پررنگتر است. بهعلاوه عاملی که باعث ایجاد این نقش میشود، توانمندی عملی نیروی انسانی است و نه میزان تجربه و یا تلاش فیزیکی او...