نکته روز شماره 38- درس هایی از صادرات کالاهای دانش بنیان ترکیه
۱۳۹۳/۱۱/۲۹
ترکیه یکی از معدود کشورهای منطقه خاورمیانه است که توانسته صادرات صنعتی خود را طی یک دهه نزدیک به 4 برابر افزایش دهد و سهم آن از صادرات صنعتی جهان از رقم 0.6 درصد در سال 2002 به 1 درصد در سال 2012 افزایش یابد. تردیدی نیست که این کشور در ادوار اخیر تحولات قابل ملاحظه ای را در رشد کمی و کیفی صادرات صنعتی تجربه کرده است .علی الخصوص با اصلاحات ساختاری در سطح کلان تحولی بزرگ در ساختار صادرات این کشور بوجود آمد. پیشرفت برونمرزی صنایع ترکیه تنها در کمیت نبوده و به لحاظ کیفی نیز رشد قابلملاحظهای مشاهده می شود. بررسیها نشان میدهد که در سال های اخیر قریب به 47 درصد از صادرات صنعتی این کشور، کالاهای دانش بنیان (کالاهایی با سطح فناوری بالا و متوسط به بالا) تشکیل داده است. نکته قابل توجه اینکه 5 درصد ارزش صادرات صنعتی از محل صادرات کالاهای با فناوری بالا حاصل شده است. این امر نشان میدهد صنایع این کشور که در گذشته به تولید محصولات با سطح فناوری پایین و عمدتاً کاربر وابسته بودند اکنون با دسترسی بیشتر به فنآوریهای نوین قادرند محصولاتی دانش بنیان را تولید و صادر نمایند. صادرکنندگان این کشور توانسته اند همزمان با رشد تقاضای جهانی ، سهم خود را در بازار جهانی به نحو چشمگیری افزایش دهند. ارزش صادرات محصولات دانش بنیان این کشور از رقم 1.3 میلیارد دلار در سال 1998 به 40 میلیارد دلار در سال 2012 افزایش یابد که نزدیک به 40 برابر شده است. به ویژه اینکه در یک دهه اخیر رقابت پذیری این کشور در صادرات کالاهای دانش بنیان به نحو چشمگیری افزایش داشته اند. سهم این کشور از صادرات جهانی کالاهای صنعتی دانش بنیان از رقم 0.3 درصد در سال 2000 به 0.6 درصد (دو برابر ) در سال 2012 افزایش یافته است...