نکته روز شماره 31- اندازه گیری و ارزیابی اقتصاد دانش محور در کشورهای مختلف
۱۳۹۳/۱۱/۱۱
بانک جهانی یک روششناسی جامع برای ارزیابی اقتصاد دانشمحور معرفی کرده است که در این گزارش به آن اشاره میشود. روششناسی ارزیابی دانش (KAM[1]) از جمله طرحهای «دانش برای برنامه توسعه» بانک جهانی است که با هدف کمک کردن به کشورها برای شناخت چالشها و فرصتهای پیش روی انتقال به اقتصاد دانشمحور است. (KAM) از 109 متغیر کیفی و ساختاری برای 146 کشور تشکیل شده است که عملکرد کشورها در ارتباط با چهار محور، شامل اقتصاد دانش ([2]KE): رژیم نهادی و انگیزههای اقتصادی، آموزش، ابداعات و فناوری اطلاعات و ارتباطات را اندازهگیری میکند. متغیرها بر اساس نمرات صفر تا 10 نرمالیزه شدهاند. (KAM) شاخصهای (KEI[3]) و (KI[4]) را هم در خود جای داده است.
شاخص دانش (KI)، توانایی کشورها برای تولید، اتخاذ و انتشار دانش را اندازهگیری میکند که به نوعی نشانگر ظرفیت بالقوه کلی کشورها برای توسعه دانش است. از نظر روششناسی، (KI) یک میانگین ساده از نمرات نرمالیزهشده متغیرهای کلیدی سه محور اقتصاد دانش است که این سه محور عبارتند از: آموزش و منابع انسانی، نظام ابداعات و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT[5])...