نکته روز شماره 26- ارتقا صنعت داخلی از کدام راه- توسعه واردات یا توسعه صادرات
۱۳۹۳/۰۹/۲۹
توضیح اجمالی:
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) توانایی یک کشور در تولید کالاها و خدمات برای ارائه در بازارهای بینالمللی را که بطور همزمان با حفظ یا ارتقاء سطح درآمد شهروندان در دراز مدت همراه است، توسعه رقابت تعریف کرده است. در واقع ارتقاء رقابت صنعت داخلی به شدت تابع تولید برای صادرات است و در کلامی ساده رشد اقتصادی رقابتی در پرتو سیاست و رویکرد توسعه صادرات بدست میآید. این تعریف با آنکه توسط سازمانی مرکب از کشورهای پیشرفته و اقتصادهای بزرگ صنعتی ارائه میشود که واهمهای از واردات ندارند، با اینحال به لحاظ اهمیت صادرات کاملاً نگرش برونگرا دارد و برای توسعه رقابت، تکیه اقتصاد را بر واردات نمیگذارد. زیرا توسعه صادرات مستلزم تولید محصولاتی است که منطبق با سلیقه روز مصرفکننده و فناوری نوین تولید، عرضه میشوند و الا در بازار جهانی جای خود را به سرعت از دست خواهند داد.
این سخن البته درست است که تجارت خارجی"خیابان دو طرفه" است و توسعه صادرات بدون واردات به جایی نمیرسد. لکن نباید فراموش کردکه واردات دانش و فناوری بدون قدرت هضم داخلی و پیدا کردن توانایی رشد آن- چه به شکل کالاهای سرمایهای و چه به شکل کالاهای واسطهای و مصرفی– نه تنها ممکن است کمک چندانی به تولید نکند، بلکه ضمن توسعه بازار مصرف داخلی و اخلال در الگوی مصرف و تقاضا و خروج منابع ارزی برای رفاه روزمره ، به جای برنامه بلند مدت رشد هماهنگ و برنامهای تولید و مصرف، صنایع نوپا را نیز میخشکاند و نهایتاً صنعتی باقی میگذارد که تولیدش جز تولید تحت لیسانس و وابسته به شرکتهای بزرگ چند ملیتی که بازار جهانی را بین خود تقسیم کردهاند، نیست...