flag

نکته روز شماره 25- راهکاری برای بهبود جایگاه بین المللی و منطقه ای کشور در شاخص تجارت فرامرزی

  فایلهای مرتبط
توضیح اجمالی: یکی از برنامه‌های مهم دولت تدبیر و امید، بهبود فضای کسب و کار است. یکی از حوزه‌های اصلی کسب و کار که فهم جایگاه کشور در آن از ضرورت ویژه‌ای برخوردار است، رقابت‌پذیری تجاری در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. طبیعتا در این حوزه شاخص‌های مختلفی وجود دارد، اما شاخص تجارت فرامرزی که در مجموعه شاخص‌های فضای کسب و کار بانک جهانی قرار دارد را می‌توان یکی از مهم ترین شاخص‌های سنجش جایگاه یک کشور در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دانست. این شاخص بر اساس سه دسته متغیرهای اسناد، زمان و هزینه صادرات و واردات، موقعیت کشورها در تجارت بین‌المللی را مورد سنجش قرار می‌دهد. جدول ذیل موقعیت جهانی ایران در هر یک از این متغیرها را براساس گزارش فضای کسب و کار 2014 بانک جهانی که اخیرا منتشر شده است را نشان می‌دهد. افزون بر این، جایگاه کشور با طیفی از کشورهای پیرامونی که اغلب آنان در منطقه سند چشم‌انداز قرار می‌گیرند و مهم ترین رقبای تجاری کشور نیز هستند مورد مقایسه قرار گرفته تا علاوه بر تبیین جایگاه جهانی ایران در این حوزه، جایگاه منطقه‌ای آن نیز روشن گردد...