نکته روز شماره 23- توسعه زیر ساخت های تجاری کشور نیازمند برنامه ریزی، هماهنگی و اجرا
۱۳۹۳/۰۹/۰۹
توضیح اجمالی: زیرساختارهای تجاری مناسب، شبکههای تامین و توزیع مدرن و مدیریت موثر جریان فیزیکی کالا از جمله مولفههای کلیدی در توسعه رقابتپذیری در سطوح مختلف ملی و بنگاهی هستند. در این میان بررسی مواردی از شاخصهای تجاری و لجستیکی کشور حاکی از توسعه نیافتگی در این بخش میباشد که به عنوان نمونه به موارد ذیل میتوان اشاره کرد:
1-درصد هزینههای لجستیک از تولید ناخالص داخلی در آمریکا 8% و این عدد در ایران حدود 14% برآورد شده است.
2-بطور متوسط 6 تا 7 درصد قیمت کالاها در جهان متاثر از هزینههای حمل و نقل است. اما این شاخص در ایران بیش از 12% برآورد شده است.
3-متوسط سهم هزینههای لجستیکی از قیمت تمام شده محصولات در جهان بین 9 تا 12 درصد است و در ایران حدود 20 تا 25 درصد از قیمت تمام شده میباشد.
4-رتبه ایران از نظر شاخص زیرساختها (زیرمجموعه شاخص رقابتپذیری) در سال 2013 از بین 148 کشور 69 بوده است. (زیرساخت شامل کیفیت راه و جاده، خطوط ریلی و هوایی و بنادر میباشد).
5-سهم بخشهای مختلف اقتصادی در میزان کالای حمل شده در سال 90 به استناد سالنامه آماری حمل و نقل جادهای 3% دولتی، 11% تعاونی و 86% خصوصی بوده است.
6-درصد خردهفروشیهای مدرن: ایران 3%، مالزی 55% آمریکا 85%
7-سرانه واحدهای صنفی در کشور 38 نفر، متوسط جهانی 150 نفر
8-سهم فروشگاههای زنجیرهای در فروش 4% است.
9-متوسط ضایعات مواد غذایی در فرآیند لجستیک 25% گزارش شده است...