نکته روز شماره 5- ضرورت تدوین برنامه جایگاه یابی و تقویت برند ملی
۱۳۹۳/۰۷/۲۸
برند منشأ اولیه تمایز در هر موجودی است؛ انسانها در بدو تولد با نامیکه برایشان برگزیده میشود هویت مییابند، سازمانها معمولاً قبل از ایجاد نامگذاری میشوند و سپس به ثبت میرسند و برای هر محصولی که تولید میکنند نامیانتخاب کرده و سپس آنرا وارد بازار مینمایند. کشورها، شهرها و مناطق نیز دارای برند هستند. امروزه کشورها برای جلب نظر، توجه، احترام و اعتماد سرمایه گذاران، گردشگران، مصرف کنندگان، مهاجران، فرهیختگان، رسانههای جهانی و پذیرش از سوی سایر دولتها در رقابتی سخت با یکدیگر قرار میگیرند. بنابراین داشتن یک برند ملی مثبت، مزیت رقابتی و به عبارت بهتر هویت رقابتی برای یک کشور فراهم مینماید. برندسازی ملی درباره پرورش مردمی است که موفقیت کشورشان را میخواهند و به کیفیت آن ایمان دارند. در حقیقت برند ملی نمونه عینی و مدرن قدرت نرم است.
نمونه مزایای اقتصادی: بر طبق مطالعات انجام شده تقریباً 70 درصد همه محصولات غذایی، 65 درصد لوازم خانگی،80 درصد محصولات پتروشیمی، و تقریباً 100 درصد اتومبیلها تحت برندهای ملی به فروش میرسند...