flag

مناطق آزاد تجاری - صنعتی

بنادر مناطق آزاد عبارتند از:

انزلی، بوشهر، آبادان، خرمشهر، چابهار

انزلی

بندر انزلی بزرگترین و فعالترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر است که مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری می باشد و برخورداری از مزیت های زیر آن را نسبت به سایر بنادر ایرانی و خارجی دریای خزر متمایز نموده است:

  • دارای رتبه سوم بین بنادر کشور بعد از امام خمینی و بندر شهید رجایی از لحاظ تناژ تخلیه و بارگیری نزدیکی با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه ، ترکمن باشی در ترکمنستان ، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان
  • ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازار مصرف بالای 300 میلیونی کشورهای تازه استقلال یافتـه شوروی سابق
  • قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب که این مسیـر سه برابـر از مسیر فعلی کـوتاه و ارزانتر می باشد.
  • واقع شدن بندر در محدوده منطقه آزاد، و فراهم نمودن تسهیلات و امکانات ویژه برای صاحبان کالا، تجار و سرمایه گذاران
  • نزدیکی به فرودگاه بین المللی (35)کیلومتر
  • مسیر دسترسی زمینی مناسب به استانهای همجوار
  • نزدیکی به بزرگترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر
  • برخورداری از معافیت مالیاتی
  • دسترسی به معادن سرب، روی و آهن و مراکز صنعتی و نزدیکی به استانهای صنعتی همجوار و پایتخت
  • بهره گیری از توان بخش خصوصی در اداره ترمینالها و ایجاد فضای رقابتی جهت کاهش نرم تخلیه و بارگیری
  • بهره مندی از نیروهای متخصص آموزش دیده و باسابقه
  • برخورداری از شرایط آب و هوایی معتدل استان گیلان

 

 بندر بوشهر

بنـدر بوشهر در منتهـى الیـه شمال شبه جزیره اى نسبتا کوچک در سواحل خلیج فارس در نقطه اى به مختصات 28 درجه و 58 دقیقه شمالى ،50درجه و 50 دقیقه شرقى واقع شده است طول این شبه جزیره 14 کیلومتر مى باشد.لنگرگاه خارجى این بندر در موقعیت 43 50 طول شرقى و 58 28 عرض شمالى قرار دارد. عمق آب در لنگرگاه خارجى10.8 متر مى باشد که از طریق کانال خارجى به طول 9200 متر به لنگرگاه داخلى و از لنگرگاه داخلى به وسیله کانال داخلى به طول 3900 متر به خور سلطانى و اسکله بندر بوشهر و از آنجا به خور پودر منتهى میگردد . عرض کف کانال بیرونی 150متر و کانال داخلی تا 140 متر مى باشد.

آبادان

  • سال ساخت: 1347
  • سال بازسازی: 1371
  • مساحت بندر: 6/5 هکتار
  • مساحت انبار مسقف: 4000 مترمربع
  • محوطه بارانداز: 26000 مترمربع
  • فاصله تا مرکز استان: 130 کیلو متر
  • فاصله تا تهران: 1015 کیلو متر
  • فاصله تا بندر امام خمینی (ره): 105 کیلو متر
  • فاصله تا فرودگاه بین المللی آبادان: 5 کیلومتر
  • فاصله تا دهانه رودخانه اروند: 48 مایل ( 89 کیلو متر)
  • فاصله تا ایستگاه راه آهن خرمشهر: 15 کیلومتر
  • فاصله تا تنگه هرمز در خلیج فارس: 728 مایل ( 1348 کیلو متر )
  • ظرفیت پذیرش شناور: تا 5000 تن ( GRT )
  • میانگین مسافر وارده از پایانه مسافری دریای در روز : 300 نفر
  • تنوع کالاهای صادراتی: میوه و تره بار، محصولات دامی و گیاهی، مصنوعات پلاستیکی، خشکبار، صنایع دستی و...
  • تنوع کالاهای وارداتی: کالاهای سوپر مارکتی، لوازم یدکی، لوازم خانگی، پوشاک

 

خرمشهر

بندر خرمشهر با 230 هکتار وسعت به عنوان سومین بندر آزاد کشور در خلیج فارس به شمار می رود، که به دلیل همجواری با کشور عراق علاوه بر اهمیت سیاسی آن، یک منطقه استراتژیک از نظر تجاری و اقتصادی محسوب می شود. قرار گرفتن این بندر در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند و نزدیکی به پالایشگاه آبادان و مرز ترانزیتی شلمچه، صنایع فولاد خوزستان و برخورداری از خطوط ریلی داخلی و اتصال به شبکه راه آهن سراسری کشور و فرودگاه بین المللی بر اهمیت آن افزوده است.

چابهار

در سال 1352 طرح جامع تأسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تأسیس  با پیمانکار مربوطه منعقد گردید و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید. بندر چابهار با مختصات O60 درجه و  O37 دقیقه طول شرقی و O25 درجه و O17 دقیقه عرض شمالی واقع در جنوب ایران و در شمال دریای عمان واقع شده است. عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری که یکی از دو بندر مهم چابهار می باشد. از سال 62 بطور جدی آغاز و با تکمیل 4 پست اسکله فلزی در سال 62 عملاً به بهره برداری رسید و بندر شهید بهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال 61 با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس (جنگ تحمیلی عراق علیه ایران) و با تأکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث گردید. شایان ذکر است که این بندر در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات ایفا نمود. قرار گرفتن چابهار در یک خلیج، موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به ان می دهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند.

 

•عمق مناسب جهت پهلودهی کشتی ها (عمق پای اسکله)

 

16 متر

•تعداد اسکله ها

 

11 پست به طول 3 کیلومتر

•ظرفیت ترمینال کانتینری

 

TUEs 000 / 740

•ظرفیت ترمینال مسافری

 

بیش از 600 نفر بطور همزمان

•مساحت ترمینال مسافری

 

4000 متر مربع

•مساحت انبارهای سرپوشیده

 

300 / 52 متر مربع

•مساحت باراندازهای زیرسازی شده غیرآسفالته

 

000 / 600 متر مربع

•ظرفیت پذیرش کالا

 

15 میلیون تن در سال

 

 

ـ بزرگترین بندر اقیانوسی کشور

ـ برخورداری از بالاترین عمق پای اسکله (16متر) نسبت به سایر بنادر کشور

ـ قرار داشتن در خارج از محدوده خلیج فارس و تنگه هرمز و بندری بدون محدودیت

ـ فاصله تا فرودگاه 40 کیلومتر

ـ دروازه ترانزیتی کشورهای عضو IORA به کشورهای CIS و افغانستان

ـ عدم انتظار نوبت کشتی به نسبت سایر بنادر کشور

 

ـ یکی از بزرگترین ترمینال های مسافری بین المللی با زیربنایی بیش از 4000 متر مربع و پذیرش بیش از 600 نفر بطور همزمان

ـ نزدیکترین مسیر دریایی به کشورهای جنوب شرق آسیا، اروپا و افریقا

ـ بهینه ترین و کم هزینه ترین بندر برای ترانزیت به کشورهای CIS و افغانستان

ـ بهینه ترین بندر جهت ترانشیپ بار و کالا

ـ دارای قابلیت منحصر در بانکرینگ و خدمات رسانی به کشتی ها

ـ برخورداری از امکانات رفاهی و اسکان در مجتمع بندری (هتل)

ـ سیستم تک پنجره بمنظور ارائه خدمات بندری بصورت متمرکز

ـ دروازه محور توسعه شرق کشور با بیشترین وسعت جغرافیایی

ـ دارا بودن بیش از 541 کیلو متر مرز دریایی

ـ نقش مهم بندر در کریدور شمال ـ جنوب (INSTC)