flag

کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتیها (مارپل)

۱۹ دی ۱۳۹۳

سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)

سازمان بنادر و دریانوردی

MARPOL

  کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتیها (مارپل)

International Convention on Prevention of Pollution from Ships (MARPOL)

 

کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتیها در سال 1973 با برگزاری کنفرانس بین المللی آلودگی دریا توسط سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به تصویب رسید و متعاقباً توسط پروتکل 1978 اصلاح گردید. این مقررات دربرگیرنده منابع گوناگون آلودگی ناشی از کشتیها بوده و هدف اصلی آن، حذف آلودگی عمدی محیط زیست دریا بوسیله نفت و سایر مواد مضر و کاهش تخلیه چنین موادی بصورت عمدی و یا غیرعمدی، از طریق اعمال قوانین و مقررات بر کشتی ها و بنادر می باشد. ضمایم 4، 5 و 6 کنوانسیون مارپل در سال 2011 مورد بازبینی قرار گرفت.

  
کاربرد کنوانسیون: 

در خصوص کشتی هایی که حق برافراشتن پرچم یک دولت عضو را داشته باشند.

در خصوص کشتی هایی که حق برافراشتن پرچم یک دولت عضو را ندارند ولی تحت نظر آنها بهره برداری می گردند.

هرگونه تخلف از الزامات کنوانسیون ممنوع می باشد و مجازات ها باید تحت قوانین دستگاه اجرایی کشتی متخلف صورت پذیرد. همچنین هرگونه تخلف در منطقه تحت حاکمیت هر دولت عضو ممنوع بوده و مجازات ها باید تحت مقررات همان دولت عضو صورت پذیرد. 

چنانچه تخلیه و یا آلودگی رخ دهد، هر دولت عضو باید مدارک و مستنداتی که نشان دهنده تخلیه مواد مضر یا جریانی از مواد که حاوی چنین مواد مضری باشد که باعث تخلف از مفاد کنوانسیون گردد را جهت مرجع دریایی دولت صاحب پرچم کشتی تهیه و ارائه نماید و هنگامیکه یک دولت عضو گزارشی مبنی بر سانحه آلودگی دریافت نمود باید بلافاصله مرجع دریایی کشتی آلوده کننده را از وقوع سانحه آلودگی مطلع نماید. در صورتی که یک سانحه در بردارنده اثرات مضر مهمی برای محیط زیست باشد، دولتهای عضو باید به سانحه رسیدگی و متخلفین به دادگاه معرفی شده و مجازات ها باید به اندازه کافی محکم باشند تا از وقوع مجدد تخلف جلوگیری نمایند. 

 

ضمایم کنوانسیون: 

ضمیمه 1: مقررات برای جلوگیری از آلودگی ناشی از نفت

ضمیمه 2: مقررات برای کنترل آلودگی توسط مواد مایع سمی بصورت فله

ضمیمه 3: مقررات برای جلوگیری از آلودگی توسط مواد مضر بسته بندی شده       

 ضمیمه 4: مقررات برای جلوگیری از آلودگی توسط فاضلاب کشتی ها 

ضمیمه 5: مقررات برای جلوگیری از آلودگی توسط از زباله کشتی ها

ضمیمه 6: مقررات برای جلوگیری از آلودگی هوا ناشی از کشتی


دولت جمهوری اسلامی ایران به سه ضمیمه 1، 2 و 5 مارپل در سال 1381 و ضمایم 3،4 و 6 در سال 1388ملحق گردیده و بر اساس ضمائم کنوانسیون مارپل، بنادر باید به تسهیلاتی در جهت دریافت مواد زائد از کشتیها مجهز شوند و مواد زائد مربوط به مواد نفتی و ضایعات نفتی، روغن سوخته و اسلاج، آب خن، فاضلاب و زباله را از شناورها دریافت میکنند