رشته: مهندسی حمل و نقل دریایی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1393
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
چکیده:
کشورمان با داشتن تنها 1 درصد از کل جمعیت جهان، دارنده 7 درصد از ذخایر معدنی جهان بوده و دوازدهمین کشور دارای ذخایر غنی مواد معدنی در جهان (56 میلیارد تن) به شمار میآید. سالیانه 150 تا 170 میلیون تن از معادن کشورمان استخراج میشود که در مقایسه با استاندارد جهانی یعنی استخراج سالیانه 550 میلیون تن، فاصله بسیار دارد. میزان ذخایر سنگآهن نیز در دنیا در حدود 300 میلیارد تن برآورد گردیده که ایران به عنوان دارنده 5/1 درصد ذخایر سنگآهن جهان (به میزان 5/4 میلیارد تن) در سال 2011، بیش از 30 میلیون تن سنگآهن تولید کرده است. (الصفی،1391). در خصوص اهمیت صنعت معدن در اقتصاد کشورها، شاید بد نباشد به این نکته اشاره کنیم که براساس گزارش مجله اکونومیست، در حالی که رشد اقتصادی جهان در سال2011 برابر با 1/3 درصد بوده، کشور مغولستان با رشد اقتصادی 8/14 درصد به عنوان دومین کشور دارنده بیشترین نرخ رشد اقتصادی جهان لقب گرفته و علت این موفقیت چشمگیر، تنها ناشی از رونق صنعت معدن در آن کشور بوده است. بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر و شاهراه تجاری کشور به عنوان مهمترین بندر تجاری کشور با موقعیت دریایی منحصر به فرد خود در دهانه ورودی خلیج فارس ابتدای تنگه هرمز واقع شده که در این مسیر سالانه 20هزار فروند شناور اقیانوس پیما تردد می نمایند که با بهره مندی از تجهیزات و امکانات پیشرفته روز دنیا بعنوان یکی از مهمترین بنادر کشور و یکی از دروازه های مهم اقتصادی خاورمیانه از جایگاه ویژه ای در تجارت جهانی برحوردار می باشد. مزایایی همچون دسترسی آسان به شبکه بین المللی جاده ای و راه آهن، امکان استفاده از حمل و نقل چندوجهی جهت انتقال و جابجایی کالای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی اهمیت این بندر را بیش از پیش بیشتر نموده است. در سالهای اخیر این بندر بعنوان مهمترین بندر صادراتی مواد معدنی نیز مطرح گردیده بطوریکه توجه به توسعه رویه های صادراتی در این بندر گسترش و اجرا گردیده و در حال حاضر بعنوان بزرگترین بندر صادراتی مواد معدنی کشور نیز ایفای نقش می نماید.
کلید واژه: اسکله ، حمل و نقل چندوجهی ، مواد معدنی ، سنگ آهن
این پایاننامه با حمایت مالی سازمان بنادر و دریانوردی به انجام رسیده است.