رشته:مدیریت دولتی، گرایش مدیریت نیروی انسانی
مقطع:کارشناسی ارشد
تاریخ دفاع:شهریور 1392
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
چکیده:
هدف این تحقیق مطالعه رابطه هوش هیجانی و استراتژی های مدیریت تعارض در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان است.تحقیق با استفاده از الگوی رحیم(2002) رابطه بین هوش هیجانی مدیران و استراتژی های مدیریت تعارض کارکنان (چانه زنی و حل مساله ) را سنجیده است. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است.نوع تحقیق میدانی و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه است. جامعه آماری مدیران اداره بندر و دریانوردی انزلی و چهار شرکت اپراتور حمل و نقل در بندر هستند که از دو نوع پرسشنامه استفاده شد. سوالات هوش هیجانی از کارمندان پرسیده شد که شامل 22 سوال است و پرسشنامه استراتژی مدیریت تعارض با 22 سوال بین مدیران توزیع گردید و از بین 400 پرسشنامه به 200 عدد پاسخ دادند و نمونه آماری مدیران 77 نفر است. ابعاد هوش هیجانی شامل خودآگاهی، خودمدیریتی، همدلی، مهارت اجتماعی و انگیزش هستند و نتایج نشان می دهدکه بین خودآگاهی باخودمدیریتی، همدلی ومهارت های اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین بین همدلی با مهارت اجتماعی وخود مدیریتی مدیران رابطه مثبت معنی دار وجود دارد و در نهایت بین انگیزش مدیران رابطه مثبت و معنی دار با استراتژی مدیریت حل مساله وجود دارد و بین انگیزش مدیران و استراتژی مدیریت چانه زنی کارکنان رابطه معنی داری وجود ندارد.
کلید واژه: خودآگاهی ، خودمدیریتی ، همدلی، مهارت اجتماعی ، انگیزش ، مدیریت تعارض
این پایاننامه با حمایت مالی سازمان بنادر و دریانوردی به انجام رسیده است.